پشت پرده سفر پوتین به تهران!

به گزارش ساقی آذربایجان، سفر ولادیمیر پوتین به ایران باعث جلب توجه بسیاری از رسانه های دنیا به این سفر و تهران شد. درباره پشت پرده این سفر، که نخستین سفر رئیس جمهور روسیه به یک کشور خارجی بعد از آغاز جنگ اوکراین بود، رسانه های خارجی مختلف نظرات و تحلیل های متفاوتی داده اند.

 کمک ایران به روسیه در اوکراین و کمک روسیه به ایران در سوریه

چند رسانه خارجی در تحلیل های اخیرشان مدعی شده اند که  سفر پوتین به ایران به علت مساله جنگ اوکراین رخ داده است. در واقع، بر اساس تحلیل ها، ولادیمیر پوتین که در جنگ اوکراین تا حدی به بن بست خورده است، به ایران آمده تا بتواند از ایران پهپاد بگیرد. روسیه بر آن است که از پهپادهای پیشرفته ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کند.

اگرچه این تحلیل هیچگاه رسما توسط ایران تایید نشده اما پیش از این سفر نیز برخی مدعی کمک پهپادی ایران به روسیه شدند و حتی نهادهای امنیتی و وزارت امور خارجه ایالات متحده این ادعا را تکرار کردند.

پایگاه Breaking defence در گزارشی مدعی شده روسیه و ایران توافق کرده اند که ایران از سویی به روسیه پهپادهای پیشرفته خود را بدهد و از سویی دیگر، روسیه از مواضع ایران و متحدانش در سوریه در مقابل اسرائیل دفاع کند.

 پیشرفت پهپادی، نقطه اتکای روسیه به ایران

به جز ادعای پایگاه فوق الذکر در رابطه با ائتلاف در اوکراین و سوریه، پایگاه AJC نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و بخشی از این ادعا را تکرار کرده است. این پایگاه ضمن تایید پیشرفت گسترده پهپادی ایران در یک سال اخیر می نویسد: “یکی از روش های کلیدی ایران برای نفوذ در منطقه، توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین بوده است. بر اساس ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ از قابلیت‌های نظامی ایران، پهپادها که سریع‌ ترین و پیشرفته ترین قابلیت هوایی ایران هستند، در حال پیشرفت روزافزون اند. ایران به طور پیوسته تعداد پهپاد داخلی خود را بیشتر کرده و با توسعه و تولید طیف وسیعی از این پرنده ها به دستاوردهای مهمی رسیده است. ایران بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین را بر اساس پهپادهای غربی طراحی کرده و  از آنها الگوبرداری کرده است.”

طبق ادعای AJC، ارتش روسیه در زمینه پهپاد ضعیف است و به همین دلیل، به کشورهای دیگر من جمله ایران وابسته است. در گزارش وزارت دفاع بریتانیا آمده است که میزان فرسایش بالایی در پهپادهای روسیه به ویژه پهپادهای شناسایی اش وجود دارد. حالا روسیه به دنبال این است که با واردات پهپاد ها بتواند این ضعف را جبران کرده و کفه ترازو را در جنگ اوکراین به نفع خود تغییر دهد.

پهپادهای ایران و خطری که اروپا، آمریکا و اسرائیل حس می کنند

پایگاه AJC تاکید دارد که ایران توان پهپادی خود را به شدت افزایش داده و این امر، موقعیت استراتژیک آن را بسیار خاص کرده است.

پایگاه خبری فوق الذکر معتقد است ائتلاف پهپادی ایران و روسیه باعث ترس اروپا، اسرائیل و آمریکا می شود و می تواند این مناطق را دچار نوعی نگرانی استراتژیک کند.

دنیل شوامنتال، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل اروپا  در این رابطه می گوید: “همانطور که فروش پهپاد (به روسیه) نشان می دهد، ایران می تواند خطری برای اروپا و غرب نیز باشد. این تحول بر نیاز اروپا، آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان منطقه ای به ائتلاف تاکید می‌ کند تا در برابر خطر فزاینده ایران به یکدیگر نزدیک شده و آماده گردند.”

پایگاه AJC تاکید دارد که خطر حضور ولادیمیر پوتین در خاورمیانه تحولات این منطقه را نیز تغییر داده است و سفر بایدن به اسرائیل نشان می دهد که آمریکا و روسیه و متحدانشان در این منطقه، در مقابل هم قرار خواهند گرفت. ائتلاف ایران و روسیه خود را در سوریه نیز نشان می دهد. روسیه اخیرا از حملات هوایی اسرائیل به سوریه انتقاد کرده است و این نشان می دهد که ممکن است تقابل اسرائیل و ایران خود را در اشِل بزرگتر و در قالب درگیری آمریکا و روسیه خود را نشان دهد.

*خوف و رجای غرب در رابطه با ائتلاف ایران و روسیه

البته غرب مدعی است که‌ ائتلاف روسیه و ایران نمی تواند همیشگی باشد. رئیس سازمان سیا در این رابطه گفته است: ایران و روسیه به یکدیگر نیاز دارند اما واقعاً به یکدیگر اعتماد ندارند چرا که آنها رقبای انرژی و رقبای تاریخی هستند.  غرب مدعی است که وضعیت دفاعی روسیه در حال بدتر شدن است و ائتلاف اخیر با ایران، بازتابی از این شرایط است.

با این حال، شواهد دیگر چیز دیگری را نشان می دهد. به نظر می رسد، ائتلاف روسیه و ایران در خاورمیانه و شرق اروپا جدی تر از همیشه دنبال می گردد و غرب فقط به دنبال رد شواهد موجود و انکار آنها است.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

About Author