پیشگیری از بزرگ شدن پروستات بدون مصرف دارو

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردانی که از بزرگی پروستات رنج می‌برند می‌توانند از طریق یک روش کم‌تهاجمی که تا حدی ورود جریان خون به غده پروستات را مسدود می‌کند، این عارضه را تسکین دهند. طبق مطالعات اخیر، آمبولیزاسیون شریان پروستات (PAE)، بدون تأثیر بر عملکرد نعوظ، می‌تواند علائم بزرگی پروستات را در بیماران بهبود بخشد.

غده پروستات به طور طبیعی با افزایش سن بزرگ می‌شود و بر مجرای ادرار مردان فشار وارد می‌کند. علائم بزرگی پروستات می‌تواند شامل فوریت ادرار، تعدد دفعات ادرار، مشکل در روند ادرار کردن و ناتوانی در تخلیه کامل مثانه باشد. رایج‌ترین روش درمان بزرگی پروستات، مصرف دارو و جراحی است، اما این موارد می‌توانند عوارض جانبی مانند اختلال نعوظ یا نشت ادرار را به همراه داشته باشند. از این رو اخیراً روش کم‌تهاجمی «امبولیزاسیون شریان پروستات» جهت درمان این بیماری توصیه شده است و برای بیمارانی که شرایط بیهوشی را ندارند یا مایل به عمل جراحی نیستند، روش مناسبی به شمار می‌آید؛ چرا که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن قابل انجام است.

دکتر شیوانک باتیا (Shivank Bhatia)، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: این روش که آمبولیزاسیون شریان پروستات (PAE) نامیده می‌شود، به طور قابل توجهی علائم ادراری را، بدون هیچ تأثیری بر عملکرد نعوظ، در بیماران بهبود می‌بخشد.

در روش PAE، پزشکان ذرات بسیار ریزی (میکرو ذرات) را به شریان‌هایی که پروستات را تغذیه می‌کنند، تزریق می‌کنند. این امر، خونرسانی به غده پروستات را کاهش می‌دهد و باعث کوچک شدن آن می‌شود.

به گفته باتیا، این ذرات که به اندازه یک دانه شن هستند، از پلیمر اکریلیک ساخته شده‌اند و حامل باری هستند که آنها را به رگ خونی که در آن قرار می‌گیرند، می‌چسباند. او اطمینان می‌دهد که در صورت تزریق این ریز ذرات به بدن، آنها در یک نقطه ثابت می‌مانند و حرکت نمی‌کنند. به عبارتی احتمال اینکه جدا شوند و به مغز، قلب یا هر عضو دیگری وارد شوند، وجود ندارد.

او می‌گوید که تصویربرداری پزشکی قبل و بعد از عمل، کاهش ۳۲ درصدی اندازه غده پروستات را طی ۱۲ ماه پس از عمل نشان می‌دهد. نتایج آزمایش‌های پزشکی ۱۰۰۰ مردی که تحت آمبولیزاسیون قرار گرفتند، نشان می‌دهد که درمان و تسکین آنها هم قابل‌توجه و هم پایدار بوده است.

در محدوده مقیاس علائم، سطحی که محققان از آن با عنوان «شدید» یاد می‌کنند، ۳۵ است. در این مطالعه محققان علائم پروستات همه شرکت‌کنندگان را بررسی کرده و میانگین نمره علائم را ۲۳ گزارش کردند. اما نتایج نشان می‌دهد که طی سه ماه، بیماران به نمره ۶، که بیانگر سطح «خفیف» است، دست یافتند. گفتنی است که این سطح از بهبود، چیزی شبیه به نتیجه‌ای است که با جراحی تهاجمی پروستات حاصل می‌شود، اما محققان با ابداع این روش و بدون تأثیر بر عملکرد جنسی و بروز علائم ادراری، به این نتیجه دست یافتند.

به طور کل داده‌های اخیر نشان می‌دهد که این روش درمانی کاملاً اثربخش و مفید است و جزو درمان‌های ایمن، مؤثر، بادوام و کم‌تهاجمی به شمار می‌آید.

About Author