چگونه تن خواه سالانه صدا و سیما سه برابر شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه سازمان صدا و سیما را برای سال ۱۴۰۳ نسبت به سال جاری بیش از سه برابر کردند و به ۲۴ هزار میلیارد تومان رساندند.

روز گذشته رسانه‌ها  از تصویب بودجه سال آینده صدا و سیما در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور خبر دادند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور بودجه صدا و سیما را ۲۴ همت تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز هفتم بهمن ۱۴۰۲ و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، با تصویب جزء ۲ بند الحاقی ۱ تبصره ۱۳ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

بند الحاقی ۱- دولت مکلف است:

۲- اعتبارات سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران را معادل دویست و چهل هزار میلیارد (۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در جداول بخش دوم بودجه ارائه نماید. سازمان برنامه و بودجه مکلف است با همکاری دستگاه‌های مذکور اعتبار افزوده شده مازاد بر رشد سنواتی را بر اساس برنامه هفتم پیشرفت و سایر اسناد بالادستی به تفکیک برنامه، اعتبار مورد نیاز و شاخص‌های خروجی محور ارزیابی، نتایج اجرای برنامه‌های مذکور به همراه بودجه تفصیلی به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. استفاده از اعتبارات افزوده شده صرفاً در قالب برنامه‌های مذکور مجاز بوده و دستگاه‌های مجری برنامه‌های موضوع این بند مکلفند هر ۳ ماه یکبار گزارش عملکردی خود را به کمیسیون های تخصصی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.»

چندی قبل پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما مدعی شده بود: «بودجه فعلی صدا و سیما کفاف هزینه‌ تولید محتوای با کیفیت را برای این تعداد شبکه نمی‌دهد.» هر چند جبلی از افزایش بودجه صدا و سیما قبل از این خبر داده بود اما میزانی که وی اعلام کرده بود کمتر از میزان افزایش کنونی است که نمایندگان تصویب کرده اند.

تصویب رشد ۲۰۰ درصدی بودجه صداوسیما برای سال آینده در حالی است که حقوق کارمندان دولت در سال آینده قرار است تنها ۱۸ درصد افزایش یابد و دولت حتی با افزایش ۲۰ درصدی آن نیز در حال حاضر مخالف و مدعی شده است این موضوع به کسری بیشتر بودجه منجر خواهد شد.

از سوی دیگر جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با حمایت از سه برابر شدن بودجه صدا و سیما گفته است: «ما در یک جنگ رسانه‌ای قرار داریم و باید صداوسیما را تقویت کنیم».

همچنین کوچکی‌نژاد گفته است «منابعی که به صداوسیما اختصاص می‌دهیم، بسیار محدود است، درحالی که کار سنگین و هزینه‌آوری دارند. از این رو سعی می‌کنیم به صدا و سیما و برخی از دستگاه‌ها کمک ویژه داشته باشیم».

او در استدلال سخنان خود گفته است اکنون در بحث انتخابات صداوسیما به صورت «فنی» ورود پیدا کرده تا مشارکت مردم را بالا ببرد.

اما در همین راستا داوود منظور، معاون ابراهیم رئیسی و رییس سازمان برنامه و بودجه در همین رابطه گفت افزایش بودجه صدا و سیما و قوه قضاییه روی هم ۳۷ هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل کرده است.

منظور روز شنبه در مجلس گفت: «با تغییراتی که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه اعمال کرده است بودجه صدا و سیما و قوه قضاییه نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش یافته است، در حالی که رشد بودجه سایر دستگاه‌ها در سال آینده حدود ۱۲ درصد است.»

About Author