کارتن خواب ها ، بی سرپناه در پایتخت تشیّع جهان اسلام

حضور افراد بی خانمان در کلانشهرها و نبود گرمخانه، در زمره مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که اگر چاره‌ای بدان اندیشیده نشود، بازتولید مکرر آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
یک آسیب اجتماعی که اگر در زمان مناسب آن، اقدامی صورت نگیرد افزایش چالش‌ها و مشکلات را در کلانشهرها به دنبال خواهد داشت و این در حالی است که کلانشهر تبریز، تاکنون فاقد گرمخانه بوده و افراد بی پناه و بی خانمان، سرپناهی امن برای خود ندارند.
از این رو لزوم احداث و تجهیز گرمخانه در کلانشهر تبریز، ضرورتی است که باید مسئولین ذی ربط نسبت به آن همت گمارند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در ارتباط با راه‌اندازی گرمخانه‌ها متأسفانه امسال نیز شاهد آن بودیم که اقدامی از سوی هیچ ارگانی صورت نپذیرفت.
حکیمه غفوری ادامه داد: این در حالی است که در چندین کلانشهر کشور، سالانه شاهد شرایط مطلوب‌تری برای اسکان موقت در گرمخانه‌هایی هستیم که با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی نظیر فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و شهرداری‌ها شکل گرفته و توسعه می‌یابند.
وی افزود: در کل باید گفت که متأسفانه موضوع حمایت‌های اجتماعی، آن چنان جایگاهی در حوزه اجرایی نهادهای ذی‌ربط در کلانشهر تبریز نداشته و استمرار چنین وضعیتی سبب بازتولید مکرر آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.
غفوری بیان کرد: ما اگر همین امسال، به راه‌اندازی گرمخانه‌های عمومی اقدام نکنیم سال آینده تقاضاها افزایش یافته و مشکلات و چالش‌ها پیچیده‌تر خواهند شد، لذا منطق مدیریت حکم می‌کند که مدیریت شهری سریعاً درصدد رفع چنین نیازهایی در شهر برآید.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز توضیح داد: معتقدم که نباید واقعیت‌ها را انکار کرد و هم‌چنان به دنبال سرپوشی برای ضعف‌های اجتماعی شهر گشت.
لزوم اقدام سریع دستگاه‌های مسئول
برای اسکان افراد بی پناه
وی افزود: به هر حال چه بخواهیم و چه نه، امروز در تبریز افراد بی پناه و بی خانمان کم نبوده و دستگاه‌های مسئول وظیفه دارند هر چه سریع‌تر اقداماتی را در خصوص اسکان چنین افرادی به انجام برسانند.
غفوری ادامه داد: البته ناگفته نماند که برابر اعلامی که طی ماه‌های اخیر از سوی حوزه خدمات شهری شهرداری تبریز، صورت گرفته بود مطلع شدیم که شهرداری تبریز، ۲ محل را ویژه اسکان و تحت عنوان گرمخانه برای فصل سرد سال در نظر گرفته است اما با پیگیری‌هایی که صورت پذیرفت، اعلام شد که صرفاً یک محل برای این موضوع در نظر گرفته شده و ظاهراً آن محل نیز محدودیت‌ها و نواقصات قابل توجهی دارد.
وی گفت: البته ما در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، هم‌چنان پیگیر این موضوع از مسئولین بوده و هستیم اما اینکه این اراده و اهتمام از سوی خود دستگاه‌های اجرایی مسئول بوده و انگیزش لازم در آنها وجود داشته باشد مسئله اصلی ماست.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز در پایان افزود: در هر صورت شورای شهر، آماده هر گونه همکاری و مصوبه‌ای در این خصوص بوده و امیدواریم طرح جدیدی را که حوزه ساماندهی آسیب‌های شهرداری تبریز در این خصوص آغاز نموده به سرانجام برسد.
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به نبود گرمخانه و مراجعه افراد بی خانمان و هم‌چنین نیاز به اسکان امن، جلساتی با معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی انجام گرفته است و از این رو شهرداری مؤظف است مکانی را به عنوان گرمخانه، مشخص و تجهیز کند.
رقیه صادق زاده ادامه داد: علاوه بر این، دستگاه‌های مرتبط در بحث مشاوره‌های حقوقی، خانوادگی و هم‌چنین ساماندهی نیز در کنار ما خواهند بود و از این رو در بحث آموزش، توانمندسازی و مشکلات افراد مراجعه کننده به گرمخانه برای ارائه بهترین راهکار نیز از آنان بهره خواهیم برد.
وی با اشاره به تأمین اقلام بهداشتی از سوی سازمان‌های ذی ربط افزود: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری، تعیین محل گرمخانه جزو وظایف شهرداری است و از این رو باید مکان گرمخانه را در اختیار ما قرار دهند.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی بیان کرد: نبود گرمخانه چندین بار در کارگروه‌ها و جلسات، مطرح شده است اما متأسفانه راه به جایی نبرده است اما امید است با جلسات برگزار شده به یک تصمیم نهایی برای ایجاد و تجهیز گرمخانه دست یابیم.
تعداد کارتن خواب‌ها در کلانشهر تبریز کم است
شهردار کلانشهر تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه در کلانشهر تبریز، فرهنگ متعالی خاصی وجود دارد و به همین دلیل، تعداد کارتن خواب‌ها کمتر است.
عباس رنجبر ادامه داد: گرمخانه در کلانشهر تبریز بوده و تحت نظارت بهزیستی است و اعلام رسمی وجود گرمخانه در تبریز، تشویق برخی از افراد برای مراجعه به گرمخانه است که در کل به نفع فرهنگ کلانشهر تبریز نیست.
وی افزود: وجود گرمخانه‌های وسیع در کلانشهرها، به معنای افزایش تعداد افراد بی خانمان است و خوشبختانه تعداد افراد بی خانمان در کلانشهر تبریز، کم است.
رنجبر در پایان گفت: با توجه به وجود گرمخانه در کلانشهر تبریز، پیش بینی بر این است که در صورت احساس نیاز، موقتاً مورد استفاده قرار بگیرد اما عدم اعلام عمومی تنها به این دلیل است که تأثیرات منفی تشویق به استفاده از گرمخانه اتفاق نیفتد.
لزوم وجود اسکان‌های امن موقت و یا گرمخانه در کلانشهرها، ضرورتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد؛ در حال حاضر، ایجاد و تجهیز گرمخانه در کلانشهر تبریز، ضرورتی است که تا به حال مغفول مانده است و دستگاه‌های مسئول، وظیفه دارند نسبت به احداث و تجهیز گرمخانه اقدامات لازم را انجام دهند.خبرگزاری

About Author