کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث غیرفعال می‌شود

سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار «نصر» درباره طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵، قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص‎ثالث را تصویب و ابلاغ کرد که بر اساس آن کلیه افرادی که از وسایل نقلیه استفاده می‎کنند باید اجباراً بیمه شخص ‎ثالث داشته باشند.
وی در ادامه افزود: به منظور تحقق این هدف راهکارهای لازم نیز از سوی قانون‎گذار پیش بینی شد تا نسبت به دریافت این بیمه نامه الزاماتی صورت پذیرد، از جمله اینکه ارائه هرگونه خدمات به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه و رفع توقیف از آنها، شماره‎گذاری پلاک خودرو، تنظیم اسناد رسمی از سوی سازمان ها و نهادهای مرتبط با امر حمل و نقل ممنوع شد.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع سوخت، قانون‌گذار ماده جداگانه ای را به این امر اختصاص داده و بر این اساس ماده ۴۸ قانون بیمه، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور را مکلف نموده تا از صدور کارت هوشمند سوخت و ارائه هرگونه سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه‎نامه شخص‎ثالث جلوگیری به عمل بیاورد.
عزیزی در ادامه با بیان اینکه این قانون با محوریت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی طی ماه‌های گذشته در بخش نفت گاز (گازوئیل) اجرایی شده و نتایج اثربخشی به همراه داشته است، اظهار داشت: با اجرای این طرح ۵۶ هزار خودروی گازوییل سوز فاقد بیمه شناسایی شد که کارت سوخت این گروه از ناوگان ابتدا به مدت یک ماه وارد لیست هشدار سامانه هوشمند سوخت شده و هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها پیغام هشدار بیمه را مشاهده می نمایند، اگر طی این مدت اقدام به تمدید بیمه نامه نمایند از لیست خارج و وضعیت سوختگیری به روال عادی بازخواهد گشت، اما اگر در این مدت بیمه نامه شخص ثالث اخذ نکنند، مشمول غیرفعال شدن کارت سوخت شده و هنگام سوختگیری پیغام خطای بیمه را مشاهده خواهند کرد.
وی همچنین گفت: مالکان خودروهایی که مشمول غیر فعال شدن کارت سوخت می شوند، لازم است پس از دریافت بیمه نامه شخص ثالث، به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه نموده و بیمه نامه خود را ثبت کنند.
عزیزی همچنین اعلام کرد: از تعداد ۵۶ هزار خودروی فاقد بیمه شناسایی شده تعداد ۳۱ هزار خودرو پس از اعمال قانون اقدام به تمدید بیمه نامه کردند و مابقی ۲۵ هزار خودرو تاکنون مراجعه ای جهت اخذ بیمه نامه نداشته اند که غیرفعال بودن کارت سوخت این گروه از ناوگان تداوم خواهد یافت.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت در پایان افزود: برنامه ریزی و مقدمات اجرای این طرح در بخش بنزین نیز انجام شده است و تاکسی های درون و برون شهری و سپس وانت بارها در اولویت اجرای این طرح هستند که جزئیات آن طی گفتگوی بعدی اعلام خواهد شد.
انتهای پیام/

About Author