کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی منازل فرسوده

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی البرز با گلایه از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی منازل فرسوده، گفت: بانک‌ها از مردم دو ضامن رسمی با کسر از حقوق طلب می‌کنند. معرفی دو ضامن رسمی با کسر از حقوق از عهده بنده نیز بر نمی‌آید.
به گزارش ساقی آذربایجان، بهزاد رسولی زاده در نشست خبری که به مناسبت افتتاح حساب ۱۰۰ امام و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از معدود نهادیی است که همان ابتدای انقلاب دستور تأسیس آن صادر شد تا در بحث مسکن که نیاز واقعی آن دوره و حال حاضر است فعالیت کند.
وی افزود: یکی از مهمترین بخش‌های صدور تأسیس بنیاد مسکن از سوی امام بحث تأمین رایگان زمین از سوی دولت و در اختیار قرار دادن زمین رایگان و در ادامه کمک افراد توانمند برای ساخت مسکن است.
این مسئول با اشاره به اینکه بنیاد مسکن علاوه بر تأمین مسکن محرومین، جزو اولین نهادهایی است که به یک منطقه بحرانی مثل سیل‌زده یا زلزله‌زده وارد می‌شود و آخرین نهادی است که کارش در آن منطقه به پایان می‌رسد، گفت: با این وجود در بسیاری مواقع این نهاد گمنام می‌ماند. آخرین مورد سیل سال ۹۸ بود که بنیاد مسکن فعالیت زیادی برای بازسازی مناطق سیل زده انجام داد.
وی در ادامه به اهمیت مشارکت افراد توانمند در ساخت مسکن برای محرومین اشاره و خاطرنشان کرد: ما در کشور و استان البرز افراد خیر زیادی داریم که می‌توانند به بحث تأمین مسکن محرومین کمک کنند در این راستا به کمک رسانه‌ها برای شناساندن حساب ۱۰۰ امام و امکان مشارکت در امور خیریه با ساخت مسکن نیاز داریم. حتی اگر هر فرد ۱۰ هزار تومان هم به این حساب واریز کند کمک بزرگی به تأمین مسکن خواهد شد.
رسولی زاده به ظرفیت‌های صنعتی استان هم اشاره و تصریح کرد: در استان البرز بیش از ۲۵۰۰ کارخانه مستقر است که می‌توانند به عنوان مسئولیت اجتماعی در بحث تأمین مسکن برای محرومین مشارکت کنند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری به اهمیت مقاوم سازی منازل روستایی برای ترغیب روستاییان به مهاجرت معکوس و بازگشت به روستاها اشاره و اعلام کرد: در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان البرز حدود ۱۰ هزار واحد فرسوده غیرمقاوم وجود دارد که با توجه به قرار گرفتن بخشی از این واحدها بر روی گسل فعال زلزله، بحث مقاوم سازی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اگرچه در طول سال‌های اخیر بخش زیادی از منازل فرسوده در این مناطق مقاوم سازی شده اما همچنان به اقدامات جدی نیاز داریم تا بتوانیم در سال ۱۴۱۰ جشن پایان مقاوم‌سازی منازل فرسوده را برگزار کنیم.
این مسئول افزود: در استان البرز ۷۰ درصد منازل مقاوم ساخته شده و مردم برای مقاوم سازی منازل فرسوده خود به تسهیلات کم بهره نیاز دارند اما متأسفانه به جز بانک مسکن که همکاری خوبی داشته، سایر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را ندارند. به عنوان نمونه موانعی چون معرفی دو ضامن به همراه کسر از حقوق توسط متقاضی ایجاد می‌کنند. معرفی دو ضامن رسمی برای بنده نیز امکان‌پذیر نیست.
رسولی زاده در ادامه به موضوع جهش تولید مسکن هم اشاره و با بیان اینکه در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بنیاد مسکن متولی این برنامه شده است، گفت: در طالقان، اشتهارد، چهارباغ و ماهدشت بالغ بر ۱۰ هزار نفر برای مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند که پس از پایش اولیه، زمین به بنیاد مسکن تحویل و ساخت مسکن در مرحله اخذ پروانه قرار گرفته است.
وی در بخش پایانی به اهمیت توجه به ظرفیت‌های گردشگری البرز اشاره و اعلام کرد: ظرفیت گردشگری البرز مغفول مانده است بر همین اساس به تمام مشاورین اعلام کردیم در تهیه طرح ها پیوست های گردشگری روستایی مثل بوم‌گردی را حتما در نظر بگیرند.
وی در خصوص طرح‌های هادی روستایی هم اعلام کرد: ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طرف بنیاد مسکن البرز جهت تهیه و اجرای طرح هادی لحاظ شده که از محل اعتبارات استانی، ملی و قیر رایگان است. طرح هادی در ۹۵ روستای استان در دستور برنامه داریم که برخی تمام شده و برخی در حال اجرا است امسال هم ۲۶ طرح هادی هم بازنگری می شود. علاوه بر این تا الان بالغ بر ۲۶ هزار سند روستایی صادر و تحویل مردم شده است.

About Author