کاهش ۵۰۰ نفری جمعیت عشایری اردبیل

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: جمعیت عشایری استان اردبیل بر اساس آخرین سرشماری اعلام شده در سال‌جاری ۵۰۰ نفر کاهش یافته است.
به گزارش ساقی آذربایجانمعرفت آذری در گفت‌ و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس قانون مصوب امور عشایری و تاکید مسئولان کشوری در برهه‌های مختلف شورای عشایر راه‌اندازی شده تا بر اساس آئین‌نامه‌های ابلاغ شده عشایر کوچنده از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوند.
وی به ۳ وابستگی جامعه عشایری اشاره کرد و گفت: وابستگی به ایل، دامداری و امرار معاش از این طرق و زندگی کوچ‌نشینی در ییلاق و قشلاق از جمله این شاخصه‌ها برشمرده شده تا بر اساس آن خدمات‌رسانی به جامعه عشایری انجام شود.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل تصریح کرد: ما موظف هستیم به عشایر کوچ ‌رو خدمات ارائه کنیم و سایر دستگاه‌ها به عشایر اسکان‌یافته و رمه‌گردان خدماتی را ارائه خواهند کرد.
آذری افزود: باید هویت جامعه عشایری در این آئین‌نامه‌ها بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد به طوری که در آخرین سرشماری که نتایج آن شهریور ۱۴۰۰ اعلام شد، به صورت دقیق اسامی عشایر کوچ‌رو و تعداد جمعیت آن از سوی سازمان آمار به عشایر استان اردبیل اعلام شده است.
وی اعتراض برخی از فعالان این حوزه را یادآور شد و خاطر نشان کرد: تعدادی با ادعای سکونت در جامعه عشایری اما از امتیاز کارمند و حقوق‌بگیر دولت بهره‌مند بوده و یا سایر مؤلفه‌های عشایر کوچ‌رو را ندارند و به همین خاطر اسامی آنها از لیست جامعه عشایری کوچ‌رو خارج شده است.
آذری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در این آمار ثبتی و مبنایی برخلاف سال‌های گذشته جمعیت خانوار عشایری تا ۱۷ هزار نفر افزایش یافته اما از تعداد جمعیت عشایر ۵۰۰ نفر کاسته شده است.
وی بیان کرد: این آمارها در حیطه اختیارات ما نیست که جابجا کنیم بلکه ما موظف هستیم بر اساس کارت هوشمند عشایر نهاده‌های دامی و سایر نیازمندی عشایر را اعم از آرد و سوخت تأمین کنیم.
آذری یکی دیگر از مستندات عشایر کوچ‌رو را پروانه‌های مرتع‌داری و بهره‌مندی از خدمات ایام کوچ اعلام کرد و ادامه داد: هر چند عده‌ای عشایرزاده هستند و ادعای سکونت در جامعه عشایری را دارند اما به دلایل مختلف اسامی آنها از لیست عشایر کوچ‌رو حذف شده که ما مستندات آنها را دریافت کرده و به مرکز آمار اعلام می‌کنیم تا مورد بررسی قرار گیرد.
وی ضرورت برگزاری جلسات شورای عشایری را یادآور شد و اظهار کرد: البته این شورا با عنوان شورای عشایری و توسعه روستایی ادغام شده و شاهد کم رنگ شدن مسائل عشایری و طرح آنها در این جلسات هستیم که امیدواریم ۲۴ دستگاه خدمات‌رسان به جامعه عشایری به وظیفه خود به درستی عمل کنند.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل تصریح کرد: نمونه این اقدامات در حوزه آب و فاضلاب است که از ۵۷۲ قشلاق عشایری، ۴۲۲ قشلاق تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی است و ۱۴۸ قشلاق در حیطه اختیارات امور عشایری قرار دارد که ما امکان ارائه خدمات به آنها را داریم.
آذری نمونه این شرایط را در خدمات‌رسانی در حوزه آب و فاضلاب اعلام کرد و گفت: ۵۷۲ قشلاق در استان اردبیل وجود دارد که ۷۵ درصد آنها تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند و ما تنها به ۲۵ درصد این جامعه عشایری خدمات آبرسانی از طریق تانکرها را ارائه می‌کنیم.

About Author