کاهش ۹۰ درصدی زمین خواری در اردبیل

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در سال های اخیر و با اقدامات موثر و کنترل های هوشمند زمین خواری در استان اردبیل تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.
به گزارش ساقی آذربایجان مهدی نوظهور در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل وظیفه حفاظت و صیانت از اراضی ملی و دولتی را برعهده دارد که در داخل شهرها سعی دارد از حریم اراضی ملی حفاظت کند.
وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه ۲۱ نفر در سطح استان فعالیت می کنند که پس از طی مراحل قانونی کارت شناسایی و لباس متحدالشکل برای آنها تهیه و تدارک دیده شده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ضرورت مشارکت و همکاری مردم را با یگان حفاظت در برخورد جدی با زمین خواری و تصرف اراضی ملی یادآور شد و بیان کرد: هموطنان می توانند از طریق سامانه ۱۶۵۶ به عنوان پل ارتباطی مردم و یگان حفاظت اطلاعات دقیقی را از زمین خواری و تصرف غیرقانونی اراضی ملی در اختیار این مجموعه قرار دهند تا اقدامات قانونی به انجام برسد.
نوظهور از شناسایی ۶۹۲ هکتار اراضی تصرف شده ملی خبر داد و گفت: ۳۰۷ هکتار از این اراضی تاکنون خلع ید شده و ۳۸۵ هکتار اراضی تصرف شده در مراجع قضائی در حال بررسی است.
وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری قضات هر چه سریعتر این پرونده ها هرچه سریعتر این پرونده ها تعیین تکلیف شده و احکام لازم برای متصرفان غیرقانونی صادر شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون برای ۷۳ هکتار زمین ملی رفع تصرف شده به ارزش یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان احکام رفع تصرف صادر شده است.
نوظهور ادامه داد: در اراضی دولتی و ملی عمده اقدامات غیرقانونی مربوط به تعرض، تصرف، تخریب و ساخت و سازهای غیرمجاز است که یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی در سال های اخیر کمک کرده تا جلوی این اقدامات گرفته شود.
وی بیان کرد: با مردمی کردن مقابله با زمین خواری و اجرای طرح های کنترل هوشمندانه و ثبت اطلاعات اراضی ملی در بانک زمین در استان اردبیل تا ۹۰ درصد پدیده زمین خواری کاهش یافته است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا در سال های آینده آمار زمین خواری در این استان به صفر برسد و همشهریان باید مراقبت افراد سودجو و زیاده خواه باشند تا گرفتار خرید و فروش زمین های دولتی نشوند.
نوظهور ممنوعیت خرید و فروش زمین های دولتی را یادآور شد و بیان کرد: در قانون برای متخلفان مجازات یک ماه تا یک سال حبس پیش بینی شده و هیچ مرجع حقیقی و حقوقی حق خرید و فروش اراضی ملی را ندارد.
وی گفت: با همکاری معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی برای مدیریت یکپارچه اراضی ملی سعی شده تا در قالب سیستم UTM مشخصات اراضی به ثبت برسد تا جلوی هرگونه سوءاستفاده در اراضی ملی گرفته شود.

About Author