کاوه سودای مراغه، معضل بزرگ زیست محیطی منطقه

به گزارش ساقی آذربایجان، پیرو اخبار و تصاویری که از سوی مخاطبان ساقی آذربایجان مبنی بر آلودگی زیست محیطی کاوه سودا ارسال می شد لازم دیدیم با حجه الاسلام رضا باقری بنابی نماینده مردم بناب در مجلی شورای اسلامی گفتگویی داشته باشیم و پیگیر این موضوع شویم.
باقری بنابی بر لزوم پاسخگو بودن سازمان محیط زیست و مسئولان این کارخانه در رابطه با تخلیه و هدایت پساب های صنعتی کارخانه کاوه سودای مراغه در اراضی کشاورزی این شهرستان و دریاچه ارومیه تاکید دارد .
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی خواستار پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست استان در خصوص تخلیه و هدایت پساب های صنعتی کارخانه کاوه سودا مراغه در اراضی کشاورزی این شهرستان و دریاچه ارومیه شد.
حجت الاسلام “محمد باقری بنابی” در گفتگو با ساقی آذربایجان، با انتقاد از اقدام کارخانه کاوه سودا مراغه در هدایت و تخلیه آلاینده های این کارخانه به اراضی کشاورزی خواستار پاسخگویی مسئولان شد.
وی گفت: کارخانه کاوه سودا مراغه علی رغم ایجاد اشتغال برای بیش از دو هزار نفر، امروز به یک معضل بزرگ زیست محیطی در منطقه و دغدغه ای بزرگ برای اهالی تبدیل شده است و مدیران این کارخانه باید در قبال بی مسوولیتی های خود پاسخگو باشند.
وی افزود: هدایت و تخلیه پساب های صنعتی این کارخانه در اراضی پائین دست بناب مشکلات متعددی برای اهالی و شهروندان ایجاد کرده و در کنار این، زمینه ساز آلودگی زمینهای کشاورزی نیز شده است که باید مدیران این شرکت نسبت به رفع این معضل اقدام کنند.
نماینده مردم بناب همچنین با اشاره به مسوولیت سازمانی و نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست استان در قبال این معضل زیست محیطی خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست و مدیران کاوه سودا باید در خصوص این آلایندگی ها و دلایل این اقدام پاسخگو باشند و فکر عاجلی برای تخلیه مخازن دپوی این پساب ها و جلوگیری از تخلیه آن به محیط زیست طبیعی و کشاورزی منطقه بکنند.
باقری بناب در خاتمه با انتقاد از بی توجهی های قبلی به انجام مطالعات و پیوست های زیست محیطی در احداث و راه اندازی کارخانه کاوه سودا مراغه تصریح کرد: اشتباهی پیش از این در ساخت و راه اندازی کارخانه کاوه سودا، بدون پیش بینی مسایل زیست محیطی رخ داده و امروز باید محیط زیست استان نسبت به این موضوع و تبعات زیست محیطی ناشی از تخلیه پساب ها و آلاینده های کارخانه کاوه سودا پاسخگو باشند.
کاوه سودا روزانه حدود ۸ هزار متر مکعب پساب بسیار خطرناک با مقدار EC بالای ۲۰۰ هزار تولید می‌کند و این پساب بدون تصفیه در لاگون های خاکی در وسعت حدود ۳۰۰ هکتار رهاسازی می‌شود.
پساب پرحجم و بسیار خطرناک شرکت کاوه سودا با نفوذ به سفره‌های زیرزمینی آب، منابع آب و خاک مراغه، بناب و عجب شیر را تهدید می‌کند.

About Author