کلانشهری که شهربازی ندارد!

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی: برای نقد و برشمردن کاستی های شهر به اصطلاح کلانشهر تبریز نیازی به تحقیقات آنچنانی نیست. شهری که هنوز فاضلاب کامل ندارد، مترو اش اندر خم یک کوچه است و در آن علی رغم قطب فوتبال کشور بودن خبری از استادیوم استاندارد نیست و در بحث پارک ها و فضای سبز هم اوضاعش قمر در عقرب است.
سرانه فضای سبز تبریز بسیار پایین تر از میزان استاندارد است و در طول همه این سال ها و در سایه سار سیاست برج سازی و آپارتمان سازی باغ شهر تبریز با کمبود فضای سبز دست به گریبان است. به مواردی از این دست و برای اطلاع کسانی که تبریز را یکی از مراکز گردشگری تبریز می دانند نبود یک شهر بازی را هم اضافه کنید تا فهرست کاستی های این شهر تکمیل تر شود. واقعا اگر ائل گولی و عینالی نبود تکلیف گردشگری و اماکن تفریحی چه بود؟ در فقره شهربازی هم لوناپارک ائل گولی بارها و بارها از سوی دادستانی به جهت آنچه که ضعف ایمنی دستگاه ها و غیر استاندارد بودن تجهیزات این شهر بازی عنوان شده، پلمپ شده است. اخیرا هم تصاویر ناراحت کننده ای از وضعیت باغلارباغی که روزگاری رقیب ائل گولی بود و بروبیایی برای خود داشت، منتشر شد که نشان می دهد این مجموعه تفریحی و شهربازی تقریبا دست کمی از یک مجموعه بی صاحبی که به امان خدا رها شده است، ندارد. برای همه کسانی که همایش گردشگری به راه می اندازند و نقل محافلشان دم زدن از فرصت های گردشگری است باید بگوییم که این شهر از حداقل امکانات تفریحی محروم است و اغراق نیست اگر تبریز را شهری متشکل از تعداد کثیری زیرگذر و روگذر بدانیم که در آن شهر خالی از روح فرهنگی، تفریحی است. برای شهری که روزگاری آوازه دبدبه و کبکبه اش گوش فلک را کر می کرد امروز ابتدایی ترین امکانات زندگی شهری آرزویی طول و دراز است و عمری به غفلت گذرانده است. تبریز به شهر آروزهای دست نیافتنی تبدیل شده واگر بخواهیم در هر شماره روزنامه در باب هر کاستی مطلبی تحریر نماییم، برای یک سال می توان هر روز مطلب جدید داشت، از بس در این شهر سوژه داریم.
لذا پیشنهاد می شود که هر شهروند یک ریسمان خریداری و تابی را در سردر منزل شخصی خود تعبیه نماید تا این نقیصه نیز برطرف شود و دیگر برخی رسانه های موی دماغ مثل ما هوس انتقاد به سرشان نزد و برای چیزهای الکی گیرهای الکی ندهند. اصلا شهر را چه به شهر بازی، شما دیگر شورش را درآورده اید، همینی هم که هست زیاده، برو حالشو ببر اخوی! چرا همش نق می زنی؟

 

About Author