کلنگ ۵ ساله همچنان بر زمین سوء مدیریت استانی در تبریز

بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی سازمان تامین اجتماعی سالهاست گرفتار سوء مدیریت استانی است . این بیمارستان که مقرر گردیده بود با اختصاص زمین از سوی استان و تامین اعتبار ساخت و احداث و تجهیز از سوی دولت انجام پذیرد بدلیل تعلل و سوء مدیریت در استان آذربایجان شرقی تاکنون زمین مورد نیاز برای آن تامین نگردیده است.
بررسی های میدانی نشان می دهد با وجود طرح چندین باره موضوع از سوی نمایندگان استان که بیشتر برای جلب آراء عمومی بویژه در آستانه انتخابات های مجلس انجام گرفته و نیز طرح مسئله در جلسات شورای شهر تبریز و نیز ضرورت توسعه مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی بدلیل تعدد افراد بازنشسته و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که عمدتا از اقشار متوسط به پایین یا آسیب پذیر جامعه هستند ، متاسفانه مدیریت ارشد استان و تیم مدیریتی ایشان نتوانستند از این موقعیت ویژه برای احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی استفاده کنند و از ساده ترین مسئله یعنی تامین زمین برای احداث بیمارستان که تماما در اختیار استان و آقای استاندار و معاون عمرانی ایشان است عاجز ماندند.
در این رابطه دکتر منادی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بلاتکلیفی چندین ساله احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی در تبریز انتقاد کرده است
علیرضا منادی به دیدار خود با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به کثرت بیمه شدگان و بازنشستگان و نیاز شدید به درمان مستقیم (رایگان) که منافع سازمان تأمین اجتماعی و این قشر را در پی دارد ضروری است پس از سال‌ها وقفه احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز عملیاتی شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اسلامی با اشاره به شرایط خاص بازنشستگان از جمله کهولت سن و عوارض ناشی از آن و هزینه‌های شدید زندگی اظهار داشت: هزینه‌های سرسام آور درمانی به ویژه برای بازنشستگان ضرورت حمایت از این حوزه را برای این قشر پراهمیت می‌کند.
منادی با انتقاد از وقفه‌هایی که در همسان سازی حقوق بازنشستگان صورت گرفته است اظهار داشت: این حق طبیعی بازنشستگان است که پس از عمری تلاش و خدمتگذاری به این حداقل خواسته خود پس از سال‌ها دست پیدا کنند.
بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز به‌عنوان یکی از مصوبات سفر استانی دوم هیات دولت به آذربایجان‌شرقی در سال ۸۷ تا به امروز اجرایی نشده است.
پروژه احداث بیمارستان تأمین اجتماعی در قسمت جنوب‌شرق شهر تبریز از سال ۸۷ توسط هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی تصویب و متعاقب آن، در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری بر آن تاکید شد.
در بند سه مصوبه به شماره ۱۹۰۲۹۸/۴۱۴۸۰ مورخ ۸۷/۱۰/۲۱ هیات وزیران احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی توسط سازمان تأمین اجتماعی مصوب شده بود.
نیاز بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز تأمین زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در تبریز است، در حالی که کلان‌شهری مانند شیراز که پس از تبریز، مجوز ساخت بیمارستان را اخذ کرده اما با همکاری استانداری و شهرداری شیراز، زمینی به مساحت ۳۱ هکتار در اختیار مدیریت درمان آن استان قرار گرفته است.
رایگان و مسطح بودن زمین، مساحت بالا و موقعیت جغرافیایی آن از جمله شرایطی بود که این سازمان به استانداری اعلام کرده بود.
این قصه تا سال ۹۰ ادامه یافت تا اینکه برای احداث این بیمارستان که از مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به استان است دو قطعه از اراضی واقع در شهرک خاوران تبریز همراه با نقشه‌ها و اطلاعات مستند از سوی استانداری به سازمان تأمین اجتماعی استان معرفی شد که این بار نیز به‌دلیل عبور لوله خط گاز تبریز ـ ترکیه در این منطقه با احداث آن مخالفت شد.
اوایل سال ۹۲ بود که مدیر وقت تأمین اجتماعی استان از انتخاب زمینی در فاز سه شهر جدید سهند برای ساخت بیمارستان خبر داد ولی این پایان داستان نبود، چراکه هنوز مکان قطعی نشده بود و در بهمن ماه سال ۹۲ نیز معاون درمان تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی از نهایی شدن مکان این بیمارستان در ابتدای بزرگراه تبریز – سهند خبر داد و به آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز وعده داد.
در حالی که همگان فکر می‌کردند اکنون تأمین اجتماعی در حال تهیه نقشه و تعیین پیمانکار برای این پروژه است ولی در روزها و ماه‌های اخیر با اعتراض نمایندگان استان در مجلس به سازمان تأمین اجتماعی مشخص شد که تأمین اجتماعی برای تحویل گرفتن زمین بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تبریز در سهند اقدام نمی‌کند، در حالی که زمین این بیمارستان در مکان قبلی تعیین شده آماده تحویل بود.
بعد از آن قرار شد، در بخشی از زمین‌های پارک بزرگ تبریز احداث شود که آن هم نشد.
کلنگی که در زمین ماند
بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تبریز ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کلنگ‌زنی شد.
در این مراسم جبارزاده، استاندار وقت آذربایجان‌شرقی، پزشکیان، نایب رئیس اول وقت مجلس، محجوب نماینده وقت مردم تهران و چند تن از نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی در مجلس حضور داشتند.
طی مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز، جمال‌الدین نیکنامی اعلام کرد: این بیمارستان در سال ۹۵ بودجه‌ای ندارد ولی در اعتبارات سال ۹۶ اعتبارات آن لحاظ می‌شود و عملیات اجرایی آن آغاز می‌گردد و در طول سال ۹۵، عملیات قبل از اجرا، نقشه‌کشی و غیره به انجام می‌رسد و بر اساس جدول زمانبندی شرکت خانه‌سازی، حدود سه سال عملیات احداث آن طول می‌کشد.
مدیر وقت درمان تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی هجدم تیرماه سال ۹۷ از ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی در تبریز خبر داد و گفت: این بیمارستان در مدت سه سال توسط یک شرکت ایرانی تحت لیسانس سوئد احداث می‌شود.
این گزارش حاکی است، نیکنام بعد از آن اعلام کرد، بعد از عدم حمایت بانک اتریشی با فشارهای آمریکا، شرکت سامسونگ کره برای پشتیبانی مدنظر بود که متاسفانه این شرکت نیز اعلام عدم حمایت کرد و کار همچنان مسکوت مانده است.
در این ۱۲ سال نه تنها قدمی برای احداث این بیمارستان بر نداشته است بلکه تنها بیمارستان از ۳۰۰ تختخوابی به ۳۲۷ تخت ارتقا یافته است.
با این حال و با گذشت بیش از ۱۲ سال از تصویب ساخت این بیمارستان امید است با همت جدی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه شاهد مکان نهایی آن همچنین آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان، تجهیز و بهره‌برداری آن باشیم.
مردم رویای ساخت این بیمارستان را کم کم به سریال‌های جذاب ولی غمگین کتاب‌ها و رسانه‌های سمعی و بصری آرزو می‌کنند.

About Author