کمبود سرمایه مشکل عمده واحدهای تولیدی استان اردبیل

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر کمبود سرمایه و شرایط اعطای تسهیلات مشکل عمده واحدهای تولیدی استان محسوب می‌شود که ضروری است بانک‌ها در این مورد اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.
به گزارش ساقی آذربایجان بهنام پیر موذن به خبرنگاران اظهار کرد:مشکلات تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی استان مشترک است و با تغییر برخی از قوانین و اجرای درست آن‌ها از سوی مسئولان بار بزرگی از دوش تولیدکنندگان برداشته می‌شود.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که برای تولیدکنندگان وجود دارد ارائه تسهیلات سرمایه در گردش برای آنهاست، طبق قانون این تسهیلات باید به صورت سه ساله برای واحدهای جدید و یک ساله برای سایر واحدها ارائه شود که در استان اردبیل این تسهیلات به صورت سه ماهه، ۶ ماهه یا ۹ ماهه ارائه می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: مسئله دیگر در ارائه تسهیلات سرمایه ثابت از سوی بانک‌هاست که برخلاف مصوبات موجود بانک‌ها اعلام می‌کنند که با توجه به نبود نقدینگی کافی امکان پرداخت تسهیلات برای سرمایه ثابت را ندارند در صورتی که پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت از مصوبات سفر رئیس جمهور به اردبیل است.
پیرموذن افزود: مشکل دیگر فعالان بخش خصوصی استان بحث برگشت ارز حاصل از صادرات است که با توجه به اینکه نظام بانکی برای برگشت ارز با تحریم رو به روست صادرکنندگان ما از صرافی‌ها برای این منظور استفاده می‌کنند و چون نمی‌توانند طبق قوانین بانک مرکزی ارز را به بانک مرکزی تحویل دهند با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی ادامه داد: صادرکنندگان استان صادرکنندگان خرد هستند و ما خواستار مصوبه ای هستیم که صادرات در مبالغ پایین از بازگشت ارز معاف باشند، اگر این اتفاق ممکن شود هم به نفع کشور و هم به نفع صادرکنندگان خواهد بود و به این طریق صادرات رونق می‌گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه فضای کسب و کار در استان مطلوب نیست و رتبه اعلام شده در این بخش برازنده اردبیل نیست افزود:برای تسهیل‌سازی و بهیود فضای کسب و کار لازم است قوانین مخل شناسایی شده تا محیط کسب و کار در استان ساماندهی شود چرا که رتبه فضای کسب و کار در این استان بسیار پایین است.
وی اظهار کرد:پایین بودن رتبه فضای کسب و کار نشان از نتیجه عملکرد مدیران دستگاه های مربوطه است که اصلاح و بهبودی آن نیازمند تسهیل‌سازی در امر تولید و سرمایه‌گذاری است.
پیرموذن گفت: بخش خصوصی در استان اردبیل با مشکلاتی در فضای کسب و کار ، کسب نتیجه از بابت استعلام‌ها ، جوابگو نبودن به موقع سازمان‌ها ، مشکلات مربوط به تامین اجتماعی ، صادرات غیرنفتی و مسایل مرتبط با سازمان امور مالیاتی مواجه می باشد که باعث پایین آمدن رتبه این استان در کشور شده است.

About Author