کمبود «سرم و آنتی‌بیوتیک» جدی است/ پزشکان برای هر بیماری سرم تجویز نکنند

به گزارش ساقی آذربایجان، شهریور ماه سال گذشته بود که خبر فاسد شدن ۵۰۰ تن سرم منتشر شد سرم‌هایی که شش سال در گمرک دپو شده بودند. در این رابطه معاون دادستان ضمن تایید اخبار از دپو شدن ۴۰۰۰ هزار کامیون کشنده خبر داد. بر اساس این گزارش مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو چندی پیش اعلام کرده بود به طور عادی میانگین مصرف‌ سرم در کشور زیر ۱۰ میلیون واحد در ماه است و در پیک‌های مصرف به ۱۱ الی ۱۲ میلیون واحد در ماه می‌رسد.

در همین رابطه یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در این رابطه با بیان اینکه هم کمبود سرم و هم کمبود آنتی بیوتیک در کشور داریم افزود: اگر ریشه یابی  کنیم متوجه میشویم که این مشکل را از سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم.

۷۰​ درصد بیمارهایی که به درمانگاه مراجعه میکنند نیاز به سرم ندارند

وی ادامه داد: عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و تاخیر در تولید از یک سو و عدم قیمت گذاری به شکل واقعی از سوی دیگر سبب شد تا تولیدکننده با ضرر مواجه و تولید کافی نداشته باشد که در نتیجه میزان تولید نیز کم شد.

ابراهیمی با اشاره به ایجاد بازار سیاه دارو در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که با کمبود آنتی بیوتیک و سرم روبرو هستیم این است که افرادی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی مواد اولیه وارد کردند و نگه داشته‌اند تا در نوسانات ارز که قیمت دلار بالا برود بتوانند با قیمت بیشتری بفروشند.

پزشکان برای هر بیماری، سرم تجویز نکنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفتگو با دیده‌بان ایران عنوان کرد: وزارتخانه و سازمان غذا و دارو باید کمبود دارو را مدیریت کند و پزشکان و همکاران ما در تمامی نقاط کشور باید توجیه شوند که برای هر بیماری، سرم تجویز نکنند زیرا بنده به عنوان فوق تخصص قلب میبینم که ۷۰درصد بیمارهایی که به درمانگاه مراجعه میکنند نیاز به سرم ندارند ولی پزشکان براساس درخواست بیمار نسخه را تجویز میکنند.

استیضاح وزیر بهداشت جدی نیست

نماینده دلفان در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر بهداشت جدی نیست بیان کرد: بسیاری از نمایندگان درخواست استیضاح وزیر بهداشت را دارند که ین موضوع در کمیسیون بهداشت در حال بررسی است و هفته گذشته وزیر به کمیسیون آمد و پاسخگوی نمایندگانی که سوال داشتند شد که برخی از نمایندگان قانع شدند.

About Author