کمبود ویتامین دی تاثیر قطعی در سقط جنین دارد

جراح و متخصص زنان و عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا اظهار داشت: نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی تاثیر قطعی در سقط جنین دارد. این مطالعات نشان داده افرادی که به خصوص سقط مکرر دارند، دارای کمبود این ویتامین هستند.
دکتر فرناز فاطمی افزود: کمبود ویتامین D، علاوه بر افزایش احتمال سقط، می‌تواند با اختلالات دیگری از جمله دردهای عضلانی، تعریق زیاد، مشکلات گوارشی، ضعف سیستم ایمنی بدن، دیابت و حتی برخی سرطان‌ها همراهی داشته باشد.
سقط مکرر به ۲ بار یا بیشتر از دست دادن محصول حاملگی به‌طور پیاپی، در سن بارداری کمتر از ۲۰ هفته، اطلاق می‌شود.
وی بیان داشت: کمبود این ویتامین به غیر از سقط، می‌تواند با عوارض دیگر بارداری از جمله فشار بارداری و مسمومیت بارداری، احتمال زایمان زودرس، دیابت بارداری و تولد نوزاد با وزن کم همراه باشد.
این جراح و متخصص زنان افزود: نتیجه مطالعات نشان می‌دهد در زنانی که ویتامین D طبیعی دارند ۱۰ درصد شانس باردار شدن و همچنین ۱۵ درصد احتمال تولد نوزاد زنده بیشتر است.
فلوشیپ ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا اضافه کرد: افرادی که قصد بارداری دارند قبل از این دوران، سطح ویتامین D خود را بررسی کنند و در صورت کمبود، آن را به حد طبیعی برسانند و بعد باردار شوند.

About Author