کودکان ۳ تا ۶ سال حداقل سه بار غربالگری بینایی شوند

سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: هر کودک ۳ تا ۶ سال باید حداقل سه بار در طول این دوران برای سلامت بینایی سنجش شود.
سکینه بیگلری در رابطه با غربالگری بینایی کودکان و با بیان اینکه هر کودک ۳ تا ۶ سال باید حداقل سه بار طی این دوران از نظر سلامت بینایی سنجش شود، اظهار کرد: ممکن است کودک چهار ساله‌ای که سال قبل از نظر بینایی سالم تشخیص داده شده در سال بعد به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته شود، به همین دلیل هر کودک ۳ تا ۶ سال باید حداقل سه بار در طول این دوران برای سلامت بینایی سنجش شود و مراجعه کودک در طول سه سال الزامی است.
وی با بیان اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم همه ساله از اول آبان‌ماه در سراسر کشور اجرا می‌شد، افزود: پارسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تیرماه و در سال‌جاری از نیمه اردیبهشت‌ماه تا پایان سال در پایگاه‌های سنجش بینایی و همه مراکز مثبت زندگی در استان اجرا می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی در هر محله‌ای برای دسترسی آسان افراد به خدمات بهزیستی راه‌اندازی شده‌اند برنامه غربالگری تنبلی چشم در همه شهرها و روستاها اجرا می‌شود و معاینه چشم کودکان که قبلاً در مهدهای کودک اجرا می‌شد، در حال حاضر توسط مراکز مثبت زندگی انجام می‌شود.
بیگلری با بیان اینکه طی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در سال گذشته ۳۷ هزار و ۴۵۸ کودک غربال شده و از نابینایی ۳۳۰ کودک پیشگیری شده‌ است و ۱۱۷ کودک نیز کمک‌هزینه‌ خرید عینک و عمل جراحی دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از همه خانواده‌ها تقاضا داریم به محض خارج شدن هر شهر و روستا از وضعیت قرمز، برای اطمینان از سلامت بینایی کودک خود به نزدیک‌ترین مرکز مثبت زندگی محل‌شان مراجعه کنند و از رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط غربالگران نیز اطمینان داشته‌ باشند.

About Author