کوچک ها تبریز را کوچک می کنند!/ مقایسه های عجیب آقای بگم بگم!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

مقایسه عجیب بودجه سالانه شهرداری تبریز با دیگر شهرها توسط رسول برگی یکی از اعضای شورای شهر تبریز، اسباب بهت و تعجب افکار عمومی، کارشناسان و رسانه های محلی را فراهم کرده و نقدهای تندی نیز به همراه داشته است. این عضو روحانی شورای شهر که اخیرا کرسی ریاست را هم از دست داده و با سیاست بگم بگم، احمدی نژادی ترین چهره سیاسی تبریز شده است، در ادامه حمایت های جانانه و تمام قدش از شهردار تبریز در صحن علنی اعلام کرده که ارومیه، اردبیل، زنجان، قزوین و همدان جمع بودجه شان به اندازه تبریز نیست و از این بابت قدردان آقای شهردار بوده است!
چند روز پیش و در کوران چهارشنبه سیاه تبریز، شهردار تبریز یا به تعبیری موکل این عضو شورا لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تبریز که رقمی حدود ۳۰ همت بود، تقدیم شورای شهر کرد. در این بین گفته های این عضو شورا از جهاتی چند محل ایراد و تردید های جدی است.
حال با مدل محاسباتی این عضو شورا بهتر است دیگر پارامترهای موجود در این رابطه را هم با هم مقایسه کنیم تا مشخص شود که آیا این مقایسه قیاس مع الفارق است یا نه؟
طبق اعلام مرکز آمار ایران و مبتنی بر آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ جمعیت شهرهای مورد مقایسه با تبریز به ترتیب عبارتند از:
۱-زنجان ۴۳۰ هزار نفر
۲-قزوین ۴۰۲ هزار نفر
۳-همدان ۵۵۴ هزار نفر
۴-ارومیه ۷۳۶ هزار نفر
۵-اردبیل ۵۳۰ هزار نفر

یک بررسی اجمالی نشان می دهد که جمعیت چهار شهر زنجان، قزوین، همدان و اردبیل سرجمع به اندازه جمعیت تبریز است و به این می ماند که کشور ایران را در حوزه های مختلف با کشوری مثل چین یا هند مقایسه کرده باشید. این عضو شورا اگر مقداری مطالعات جغرافیایی و جمعیت شناسی در کنار برنامه ریزی شهری داشتند قطعا می توانستند با مقایسه تاریخ شهر شدن بلاد یاد شده و مقایسه آن با تبریز از این مثال های من درآوردی نزنند. البته وقتی وزن و کیفیت مسئولان یک شهر را چنان پایین می آورند که هر کسی به خود اجازه می دهد تا در کلانشهری مثل تبریز با آن آوازه و قدمت تاریخی فرماندار، استاندار و عضو شورا و نماینده مجلس شود باید هم تبریز را با شهری مثل زنجان و اردبیل مقایسه کرد.
در دیگر پارامترها هم اوضاع به همین ترتیب است و برای نمونه مساحت شهر قزوین تنها ۶۴ کیلومتر مربع و اردبیل ۷۰ کیلومتر مربع وحال آن که مساحت کلانشهر تبریز ۲۴۵ کیلومترمربع است آن هم بدون حریم. از قدیم ضرب المثلی داریم با مضمون کبوتر با کبوتر باز با باز و اگر این بزرگوار قصد مقایسه داشت چرا تبریز را با شهرهای هم طراز خود و سایر کلانشهرها نظیر مشهد و شیراز مقایسه نکرده است؟ چون در این فقره جایی برای مقایسه نیست و مثلا بودجه پیشنهادی شهردار مشهد برای سال ۱۴۰۳ رقمی حدود ۴۵ همت است، یعنی حدود ۱۶ همت بیشتر از بودجه شهرداری تبریز!
از سویی آوردن اعداد گنده به معنی موفقیت نیست و خیل کثیری از مسئولان در این کشور و در این شهر وجود دارند که در حین نشست های خبری از آمار و ارقام در بیلان کاری خود سخن می گویند و مهم این است که اولا چقدر می توان از این مقدار ۳۰ همت را محقق کرد و از سویی اگر قرار به مقایسه است بهتر است مواردی نظیر سرانه فضای سبز، میزان آلودگی، وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و میزان پیشرفت مترو را هم در موارد مقایسه ای خود لحاظ کنید. فارغ از مقایسه فوق آیا بهتر نیست اعضای محترم شورا به وظایف اصلی خود یعنی تصویب قوانین و نظارت بر حسن انجام آن متمرکز شوند و بنگاه های تبلیغاتی خود را تعطیل کنند؟ هزار ماشالله خود مجموعه یک امپراتوری رسانه ای دارد که این قبیل اخبار لوچ و دوزاری را به خورد افکار عمومی می دهند. و موضوع پایانی آن که برخی باید مشخص کنند که وکیل شخصی آقای شهردار هستند یا وکیل مردم؟ از سویی خدای ناکرده در سطح افکار عمومی این مدل دفاعیات این تلقی را ایجاد می نماید که نکند دور از محضر این عزیزان پشت پرده ماجراها، خبرهایی هست؟کوچک ها تبریز را کوچک می کنند . قطعا از شما بعید است حاج آقا که از روحانیان سرشناس و خطیبان توانای تبریز هستید و مطمئنا این اظهار نظرتان برای کوچک کردن تبریز نبود.

About Author