گرفتاری آذربایجان شرقی در ” این می رود و آن می آید” ها !

ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

ما گفتیم و گفتند سیاسی کاری می کنند، همیشه بر علیه دولت بوده و چشم دیدن دولت و کارگزارانش را ندارد، اما بینی و بین الله هر چه گفتیم هم درست بوده و هم از سر دلسوزی.
آفت دولت ابراهیم رئیسی که به استان ها هم کشیده شده و در این دو سال رسما مجموعه مدیریت دستگاه اجرایی را فلج کرده است، بحران کمبود نیروی کیفی انسانی است. از همین رو قاطبه دستگاه اجرایی چه در سطح هیات دولت و چه در شهرستان ها پا در هوا هستند و تکلیفشان مشخص نیست. در روزهای اخیر اخبار متواتری راجع به تغییر استاندار آذربایجان شرقی در فضای مجازی منتشر شده و درگوشی ها هم حکایت از برکناری مدیریت ارشد استان دارد! خبری که از لحظه ورود خرم به کاخ استانداری هر از گاهی نقل محافل خبری است و تا این لحظه راه به جایی نبرده است. البته اخبار چند روز اخیر حتی جانشین او را هم معرفی کرده بود.
بگذارید از بالا دستی ها شروع کنیم، خود وزیر کشور، الان که مطلب را تحریر می کنیم، اوضاعش مشخص نیست و احتمال استیضاحش هر روز نسبت به روز قبل بیشتر می شود و ببینید استانداران چه وضعیتی خواهند داشت! بارها عرض کرده ایم که کشمکش قدرت در این استان بین چند گروه مختلف سیاسی از بدو شروع دولت وجود دارد و از قضا دو طیف از این جریانات استاندار را از بیخ قبول ندارند و در روزهای قبل از سفر دوم رئیسی به استان هم اخباری در رابطه با ارزیابی عملکرد استاندار منتشر گردید. بعد از سفر هم اخباری در رابطه با وجود لیستی منتشر شد که از عزل گسترده مدیران استانی حکایت داشت. از معضلات مهم در این رابطه ناهماهنگی و تقابل ستاد انتخاباتی رئیس جمهور و مدیریت های اجرایی در استان است و نمایندگان هم هر کدام اسب خود را می تازانند و آقای خاص هم بالاخره آقای خاص است و نظراتش معتبر!
اینکه در روزها و ماه های آینده استاندار می رود یا بخش مهمی از مدیران استانی، خدا عالم است ولی هر چه که هست برای وجهه دولت انقلابی چنین دعوای قدرتی اصلا خوب نیست. بهرحال شما تشنه خدمتید و تئوری فلسفی اراده قدرت نیچه در مورد شما حضرات اقلا طبق ادعای خودتان صادق نیست. خوشحال بودیم که در این دولت دیگر خبری از انتصاب های جنجالی و کشمکش قدرت نخواهد بود و مثل دولت قبل به زعم شماها آن بنفش های قدرت پرست برای کرسی ریاست سر و دست نخواهند شکست و احکام مدیریتی با بفرمائید شما و بر اساس توانایی های فردی مدیران، صادر خواهد شد. چنان دعوای قدرتی راه افتاده که آن سرش ناپیدا و دیگر حتی عزیزان به هم کیشان و هم فکرانشان نیز رحم نمی کنند. شنبه استاندار می رود، یکشنبه ابقا می شود و مخالفینش می روند! این کل داستان آذربایجان شرقی در این دو سال اخیر است و یکبار در نشست خبری آقای استاندار از سر دلسوزی و دوستانه خدمتشان عارض شدیم که این مسئله را تمام کنند و ایشان هم با اینکه از این گفته ما ناراحت شدند اما با قاطعیت از ابقا و ادامه به کارشان گفتند و ما هم در مطلبی این اتفاق را به فال نیک گرفتیم. حالا که همه پست های مدیریتی یکجا در خدمت شماست و مزاحم خاصی هم ندارید، زعمای قوم تان را جمع کنید و این کلاف سردرگم را باز کنید. این دیگر چه بساطی است که به راه انداخته اید، هر روز دعوای قدرت، هر روز کشمکش و زیرآب زنی! اگر قرار است خرم بماند، یکبار تا پایان دولت این تصمیم را اجرایی کنید تا بالاخره او هم بداند که تکلیفش چیست، این می رود و می ماند ها پدر توسعه استان را درآورده و در روزهایی که دولت پول های خوبی از قبل توافقات خارجی گرفته، بجای همدل شدن و یکصدایی برای گرفتن بیشترین بودجه، از سروکول قدرت بالا می روید. بی تردید مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم هم برای شماست و اساسا کسی نمی تواند که دراین کیک قدرت سهمی داشته باشد، همش برای شماست، اقلا در صف ایستادن را یاد بگیرید، جای دوری نمی رود و بقیه هم مطمئن باشید از این کیک سهمی ندارند و چنانچه طمعی هم داشته باشند، یا رودل می کنند و یا مسموم می شوند. مخالفان فکری تان از دم قندخون دارند و کیک برایشان ضرر دارد، کسی هم حال و حوصله انسولین زدن ندارد، پس همش برای شماست. کمی آرامتر، به همه تان می رسد!

About Author