گلمانخانه،شهری که فقط نام شهر را یدک می‌کشد

شهرجدید گلمانخانه در ارومیه هنوز از زیرساخت های اولیه برای زندگی برخوردار نیست و فقط نام شهر را یدک می کشد.
به گزارش ساقی آذربایجان و بر اساس اعلام نظر شهروندان شهر جدید گلمانخانه در ارومیه، نبود امکانات اولیه و خدمات شهری در این شهر تازه تاسیس سبب شده تا ساکنان آن پس از گذشت سال ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.

ساکنان این شهر به حال خود رها شدند
قربانی نسب از ساکنان شهر جدید گلمانخانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه ساکنان این شهر از امکانات اولیه زندگی برخوردار نیستند گفت: زندگی در گلمانخانه را تا کسی تجربه نکند نمی‌تواند درکی از آن داشته باشد. ساکنان این منطقه مانند افرادی در جزیره‌ای دور افتاده هستند که به حال خود رها شده‌اند که مشخص نیست چه زمانی قرار است به مشکلات‌‌شان رسیدگی شود.
حسنی، یکی دیگر از ساکنان این شهر به نبود فضای سبز در این شهر اشاره و عنوان کرد: متاسفانه سرانه فضای سبز در این شهر صفر است، سال‌های گذشته تعدادی درخت توسط مسکن و شهرسازی در این منطقه کاشته شده ولی امروز به دلیل عدم رسیدگی یا قطع شده و یا خشک شده‌اند.

تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی باعث آزار ساکنان شده است
حسنی افزود: تخلیه زباله و نخاله در اطراف این شهر یکی دیگر از مشکلات ساکنان بوده که علاوه بر آزار ساکنان به دلیل اینکه عمده نخاله‌های ساختمانی رها شده در این منطقه بتن و سیمان هست، بارها منجر به تصادف و خسارت‌‌های جانی و مالی اهالی منطقه شده است.
وی تصریح کرد: ساکنان این شهر ناچارند با شرایط موجود در شهری که مشکلاتی همچون نبود ایستگاه تاکسی، مرکز خرید، فضای سبز و تفریحی است زندگی کنند.

مستقل نبودن بودجه مهمترین مشکل شهر جدید گلمانخانه است
محمد علی پورعلی مجری شهر جدید گلمانخانه ارومیه در زمینه مشکلات شهر گلمانخانه ارومیه به خبرنگار ایلنا، گفت: شهر جدید گلمانخانه ارومیه تا زمان مستقل شدن بودجه همواره با انواع مشکلات مواجه خواهد بود.
وی در ادامه گفت: یک محله هنگامی که بخواهد در یک منطقه به عنوان شهر جدید ثبت شود گام اول این است که باید در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شود که خوشبختانه تبدیل شدن شهرک گلمانخانه ارومیه به شهر در تیر ماه سال ۹۹ تصویب شده است.
پورعلی مستقل نبودن بودجه را مهم‌ترین مشکل شهر جدید گلمانخانه عنوان کرد و گفت: تا با وجود تمامی مشکلات موجود تمام توان خود را در جهت تامین نیازهای مردم این شهر به کار خواهیم گرفت.
مجری شهر جدید گلمانه در خصوص امکانات درمانی و بهداشتی این شهر اظهار کرد: در حال حاضر شهر گلمانخانه دارای یک داروخانه است که داروهای ضروری و مورد نیاز مردم از طریق دانشگاه علوم پزشکی در این داروخانه تامین و به مردم عرضه می شود.
وی افزود: تنها داروخانه موجود در این شهر تا ساعت ۲۴ شب فعالیت دارد و اخیرا نیز با پیگیری های به عمل آمده قرار شده یک امتیاز داروخانه به بخش خصوصی در این شهر واگذار شود.
وی در خصوص نبود درمانگاه شبانه روزی اظهار داشت: لزوم ساخت درمانگاه شبانه روزی دارای بودن جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر است که در حال حاضر جمعیت شهر گلمانخانه زیر ۱۰ هزار نفر است. پور علی، در خصوص کمبود اتوبوس در این شهر به دلیل مشکلات بوجود آمده در سیستم حمل و نقل عمومی ارومیه نیز گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که از طریق رایزنی با شورای شهر و شهرداری ارومیه دو دستگاه مینی بوس نیز جهت سهولت در رفت و آمد این شهروندان تا زمان حل مشکلات مربوط به اتوبوسرانی ارومیه در اختیار مردم این شهر قرار گیرد.
مشاهدات عینی خبرنگار ایلنا، حاکی از آن است که هنوز معابر و کوچه و خیابان‌های این شهر از آسفالت مناسب برخوردار نیست.
همچنین این شهر فاقد دبیرستان، پارک و جایگاه سوخت است و تنها ایستگاه آتش‌نشانی این شهرک امکانات کافی برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی را ندارد.
نه تنها در این شهرک پایگاه اورژانس وجود ندارد بلکه در جاده ۱۵ کیلومتری منتهی به آن نیز مرکز اورژانسی نیست بنابراین در بهترین حالت پس از درخواست آمبولانس اورژانس باید یک ساعت منتظر ماند تا بیمار را به بیمارستان منتقل کرد.
رانندگی شبانه در مسیر منتهی به شهر گلمانخانه نیز بسیار خطرناک است چون نه تنها جاده فاقد روشنایی مناسب بوده و معابر شهر نیز روشنایی کافی ندارند . ساکنان این شهر امیدوارند مسئولان امر با فهم دقیق از مشکلات منطقه،به فکر راهکاری برای آن باشند.

About Author