یکی از علائم شیوع کرونا سردردهای شدید و مداوم است

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به شیوع کرونا در ایران توجه به سردردها بیشتر و قابل پیگیرتر شده، زیرا یکی از علائم شیوع کرونا سردردهای شدید و مداوم است.
دکتر احمدآقا نگهی با اشاره به انواع سردردها افزود: سردردها انواع مختلفی دارند که شایعترین آنها سردردهای میگرنی و تنشی عصبی هستند؛ سردردها علل دیگری هم دارند که یکی از آنها تومورهای مغزی بیماری‌های تب دار مثل کووید، ترومبوزهای سینوسی مغزی و کم رسیدن اکسیژن به مغز است.
وی اظهار کرد: سردردهایی که اخیراً ایجاد شده، سردردهایی که در ماه های گذشته شدت بیشتری پیدا کرده، سردرد هایی که تیپ آن تغییر کرده، سردرد هایی که به درمان های قبلی جواب نمی دهد و سردردهایی که با استفراغ و تاری دید و یا ضعف اندام ها همراه باشند باید حتما به پزشک مراجعه کنیم و نیاز به بررسی بیشتری دارد.
نگهی خاطرنشان کرد: بهترین وسیله و قدم اول برای تشخیص سردرد سی تی اسکن (CTS) و در بعضی موارد بنا به تشخیص پزشک به MRI نیاز است.
وی عنوان کرد: سردرد در بچه و افراد بزرگسال که همراه با تهوع و استفراغ است؛ و یا سردردهایی با علائم نورولوژیک مثل تاری دید، ضعف اندام ها، سردردهایی که در خواب اتفاق می افتد و سردردهایی که با درمان های معمولی جواب ندهد و روز به روز شدتش بیشتر شود حتما نیاز به بررسی بیشتر و پیگیری توسط بیماران است.
متخصص مغز و اعصاب با اشاره به شایعترین سردردها بیان کرد: شایعترین سردردها سردردهای میگرنی هستند که معمولا در دهه های اول یا دوم زندگی پیش می آید. بیشترین سردردها در خانم ها شایع است که علل مختلفی مثل نور، گرما، استرس، خستگی، اختلالات خواب چه کمبود خواب و چه افزایش خواب شامل می شود.
وی اضافه کرد: سردردهای میگرنی سردردهای بلند مدتی هستند که بصورت دوره ایی بروز می کنند و ۲ تا ۳ بار در هفته حداقل بین ۴ تا ۷۲ ساعت ادامه پیدا می کند، بعد از تشخیص سردرد میگرنی مواردی از جمله دوری از صدا، گرما و نور شدید و حتی مواد غذایی که باعث افزایش درد می شود. حتما باید رعایت شود.
نگهی ادامه داد: مواد غذایی مثل سوسیس، کالباس، توت فرنگی، نوشابه های گازدار، غذای کنسروی، شکلات، کاکائو، قهوه، گردو و مرکبات و پنیر که احتمالا در همه بیماران مشابه نیست و باید رعایت شود و از این موارد غذایی استفاده نشود چون این نوع از مواد غذایی در تشدید سردرد تاثیر گذار است.
وی با تاکید بر تجویز هر گونه دارو برای بیماران با سردرد میگرنی اظهار کرد: باید توجه داشت که حتما دارو باید توسط پزشک تجویز شود و هر فردی بر اساس شرایط و بیماریهای زمینه ایی بر اساس سن، جنس، درمانی که پزشک برای وی در نظر می گیرد متغیر باشد لذا لازم است که درمان حتما توسط پزشک انجام شود.
متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: نوع دیگر سردردها سردردهای تنشی یا عصبی هستند که معمولا به صورت فشارنده است و بیمار احساس سوزش، داغی سر، سنگینی سر می کند که در دو سوم بیماری علائم افسردگی، کاهش اشتها، اختلالات خواب، کم خوابی، کم شدن حوصله وجود دارد برای سردردهای تنشی وقتی ما درمان ضد اضطراب انجام می دهیم برای بهبود علائم افسردگی بیمار دارو تجویز می گردد سردردهای بیمار نیز برطرف می شود.
نگهی در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان سردردها را نادیده نگیرید و پیگیر علت سردردهایی حتی بصورت خفیف ولی مداوم خود باشید.

About Author