۳۰۰ روستای خالی از سکنه به دلیل محرومیت در آذربایجان شرقی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در آذربایجان شرقی با بیان این‌که تبریز یکی از شهرهای مهاجر پذیر است، گفت: روستاهایی در استان داریم که به خاطر محرومیت در حال تخلیه هستند. اکنون تعداد ۳۰۰ روستای خالی از سکنه در آذربایجان شرقی وجود دارد.

مصباح ربانی ظهر ر ۲۲ خردادماه در نمایشگاه حرکت مبارک ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور که برپایی میز خدمت قریب به ۴۰ دستگاه خدمت رسان در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) جزو ستادهای پیشرو در امر محرومیت زدایی است و ماموریت‌ها و هدف گذاری‌های این ستاد بیشتر در حوزه مقابله با جنگ ترکیبی و محرومیت زدایی در سراسر کشور متمرکز شده است.

وی با اشاره به این‌که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یکی از متولیان اجرای طرح توانمندسازی محلات در کشور است، افزود: نخستین اقدامی که این ستاد در حوزه توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور انجام داده، تشکیل قرارگاه است و لحظه به لحظه اقدامات انجام گرفته در محلات از این طریق پیگیری می‌شود.

وی با بیان این‌که محرومیت زدایی از ۱۰۱ محله کم برخوردار استان در دستورکار ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قرار دارد، گفت: امسال بر اساس هدف گذاری‌ها، کارهای زیرساختی در ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی در حال انجام است. این کارهای زیرساختی مربوط به حوزه‌های اشتغال، سلامت، ایجاد معیشت برای مردم و بالا بردن سطح زندگی اقشار مناطق است تا از بحث مهاجرت از روستا به شهر جلوگیری شود.

ربانی با بیان این‌که تبریز یکی از شهرهای مهاجر پذیر است، اظهار کرد: روستاهایی در استان داریم که به خاطر محرومیت در حال تخلیه هستند. اکنون تعداد ۳۰۰ روستای خالی از سکنه در آذربایجان شرقی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این ستاد برای محرومیت زدایی در راستای تعلیم و تربیت و فرهنگ نیز تعداد ۸۰ باب مدرسه و ۳۵۰ کلاس در سطح روستاهای استان احداث کرده است. در بحث ساخت مساجد و مراکز فرهنگی نیز پای کار بوده و کارهای ارزنده‌ای در این خصوص انجام داده است.

وی از احداث بزرگترین بیمارستان سیار و مجهز کشور در استان توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خبر داد و گفت: نزدیک به ۴۰ رزمایش در سطح مناطق محروم و محلات کم برخوردار استان برگزار کردیم.

فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهار کرد: هدف ما در راستای برگزاری این طرح، ارتقای هم افزایی دستگاه‌های مسئول است که این هم افزایی را در استان مشاهده کردیم.

وی افزود: چهار ارگان بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در راستای اجرای این طرح در استان همکاری تنگاتنگی داشتند.

صحاف با اشاره به استعدادها و انگیزه‌ای که در محلات کم برخوردار وجود دارد بر لزوم تخصیص اعتبار و حمایت‌های مالی از افراد واجد شرایط در این محلات تاکید کرد.

About Author