بلاتکلیفی پروازهای خارجی درباره مالیات بر ارزش افزوده

از هفته گذشته قانون، مالیات بر ارزش افزوده مشمول پروازهای داخلی و خارجی شد و همین مساله افزایش نرخ چهاردرصدی بلیت این پروازها را به دنبال داشت، اما برای پروازهای خارجی به دلایل متعددی ابهاماتی وجود داشت که مقرر شده بود تا بازنگری در این زمینه صورت گیرد و احتمالا این مالیات برای پروازهای خارجی […]

از هفته گذشته قانون، مالیات بر ارزش افزوده مشمول پروازهای داخلی و خارجی شد و همین مساله افزایش نرخ چهاردرصدی بلیت این پروازها را به دنبال داشت، اما برای پروازهای خارجی به دلایل متعددی ابهاماتی وجود داشت که مقرر شده بود تا بازنگری در این زمینه صورت گیرد و احتمالا این مالیات برای پروازهای خارجی حذف شود، اما تاکنون خبری از تغییر در این زمینه نیست.
بر اساس قانون مصوب مجلس عوارض پنج درصدی شهرداری برای بلیت هواپیما حذف اما به جای آن مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی تصویب و اعمال شد که بر این اساس قیمت بلیت هواپیما با افزایش چهار درصدی مواجه شد.
این مسئله باعث شد تا مردم انتقادات بسیاری در این باره مطرح کنند. البته مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- در این باره به ایسنا گفت: ایرلاین‌ها مقصر این افزایش قیمت نیستند و برخی نمایندگانی که همواره نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض می‌کنند با وضع و تصویب این قانون باعث این افزایش نرخ شده‌اند.
وی با بیان اینکه موافق اجرای مالیات بر ارزش افزوده در حمل‌ونقل هوایی نیستیم، افزود: ایرلاین‌ها بر اساس قانون مذکور موظف هستند که مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی یعنی مسافر دریافت کرده و به حساب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده واریز کنند و این مسئله سبب می‌شود تا قیمت‌ها در این صنعت بالاتر رفته و بیش از پیش به ایرلاین‌ها فشار وارد شود.