زنجان تاجر صنایع‌دستی ندارد

مدیرکل گمرک استان زنجان میرهاشم سیداحمدی با اشاره به صادرات چاقو و صنایع ‌هم‌شاخه از استان زنجان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته صادرات چاقو و صنایع زیرمجموعه آن ممانعت قانونی نداشت ولی نیازمند دریافت مجوزها و انجام تشریفاتی از سوی وزارت دفاع برای انجام صادرات بود، این در حالی است که امروز با تصویب قانونی توسط هیئت دولت، نیاز به دریافت هرگونه مجوز برای صادرات چاقو برداشته شد.
به گزارش ساقی آذربایجان وی افزود: با تصویب این قانون، دیگر نیازی به دریافت مجوز از وزارت دفاع برای صادرات چاقو به خصوص قمه و شمشیر نبوده و این فرصتی مناسب برای استان زنجان است؛ چراکه استان زنجان قطب تولید چاقو، قمه و شمشیر به عنوان صنایع‌دستی است و می‌توان از این فرصت پیش‌آمده، بهترین استفاده را کرد.
این مسئول ادامه داد: هم‌اکنون صادرات قمه، شمشیر و چاقو از گمرک آزاد بوده و همه صادرکنندگان می‌توانند بر اساس بازاریابی که خود انجام می‌دهند، محصولات‌شان را به مجوز اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به بازار مقصد صادر کنند، به‌ طوری که صادرکنندگان می‌توانند کالای خود را از طریق پنجره واحد جامع گمرکی اظهار و صادر کنند.
مدیرکل گمرک استان زنجان تصریح کرد: یکی از دلایلی که سبب شده در استان زنجان با وجود پتانسیل بالایی که در تولید چاقو و صنایع زیرمجموعه آن وجود دارد و از جمله صنایع دیرپای استان است، صادرات این محصول اتفاق نیفتد، نبود صادرکننده و یا همان تاجر بزرگ فعال در این زمینه است.
سیداحمدی یادآور شد: صادرکنندگان می‌توانند کالای خود را از طریق گمرک استان اظهار کنند و فرآیند و تشریفات صادرات را توسط گمرک زنجان انجام دهند؛ چراکه این امر سبب می‌شود سرعت در امور صادراتی کالاها افزایش یافته و پس از آن این کالاها در مرز، فقط به‌ صورت اجمالی کنترل می‌شود که امری معمول است.

About Author