سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در آذربایجان شرقی طی سال گذشته

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از انجام ۲۰۰ همت (۲۰۰ هزار میلیارد تومان) سرمایه گذاری در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: اتفاقات خوبی در زمینه سرمایه گذاری در استان انجام گرفته که نتایج آن در آینده دیده خواهد شد.

محمد کلامی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عوامل تاثیرگذار در اقتصاد استان، اظهار کرد: برخی مولفه‌های اقتصاد، مقتضای ملی هستند یعنی به مباحث ملی مربوط می‌شوند و خارج از دسترس استان هستند، مثلا در بحث تورم، پارامترهای اثرگذار تورم در استان عموما پارامترهای ملی مثل سیاست‌های پولی و بانکی است.

وی خاطرنشان کرد: مولفه‌های اقتصادی مثل تورم حتی از عملکرد و تصمیمات استان‌های مجاور هم اثرپذیر است. مثلا اگر قیمت گوشت در ارومیه افزایش یابد در تبریز نیز گران می‌شود، زیرا اگر جلوی رشد قیمت در تبریز گرفته شود، گوشت به ارومیه که قیمت بالاتری دارد می‌رود و کمبود عرضه در تبریز نیز در نهایت منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

وی در ادامه در تشریح عملکرد تیم اقتصادی استان در سال گذشته، اظهار کرد: دولت در سال ۱۴۰۱  اشتغال زایی ۴۵ هزار نفری را برای استان موظف کرده بود که استان ما توانست تا پایان سال گذشته نزدیک به ۵۸ هزار شغل ایجاد کند.

کلامی گفت: آذربایجان شرقی جزو استان‌های پیشتاز در زمینه اشتغالزایی بوده و بر اساس صحت آزمایی نهادهای کشوری، در بحث ایجاد اشتغال پایدار نیز به تنهایی رتبه نخست را کسب کرده است یعنی تمامی این مشاغل ایجاد شده پایدار و واقعی بودند.

وی افزود: در زمان تحویل استان، چهارمین استان از نظر تورم بالا در کشور بودیم اما بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده اکنون هیجدهمین استان از این نظر هستیم به طوری که شتاب تورم در استان نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به تعامل بین دولت و بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری، اظهار کرد: مصوبات سفر رئیس جمهور در تمامی بخش‌ها در حال پیگیری است و سرمایه گذاری‌های خوبی در زمینه‌های مختلف انجام گرفته به طوری که تنها ۱۱۰ همت( ۱۱۰ هزار میلیارد تومان) طرح مصوب شده در حوزه ذوب، احیا و کاتد مس در دست اجرا داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اکنون تعداد ۲۷ مگاپروژه سرمایه گذاری مانند زنجیره کامل مرغداری شش میلیون راسی شبستر که نزدیک به ۱۱ همت سرمایه گذاری داشته و سه مگاپروژه صنایع غذایی در هشترود تعریف و در حال اجرا است.

وی افزود: یکی از واحدهای شیشه سازی استان در سال گذشته ۱۸ همت و پتروشیمی تبریز نیز ۱۸ همت دیگر برای توسعه خطوط خود سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی تاکید کرد: طی سال گذشته در مجموع نزدیک به ۲۰۰ همت سرمایه گذاری در استان انجام گرفته اما این مقدار فقط در حد سرمایه گذاری است و هنوز بسیاری به مرحله تولید نرسیده‌اند.

کلامی ادامه داد: در زمینه کشت گلخانه‌ای در دولت‌های قبلی فقط ۲۷۵ هکتار گلخانه داشتیم که تنها در سال گذشته مساحت گلخانه‌های استان ۱۰۰ هکتار افزایش یافت.

وی با بیان این‌که در احیای واحدهای راکد جزو سه استان برتر کشور در سال گذشته بودیم، گفت: در تمامی شاخص‌های مربوط به تولید و سرمایه گذاری جزو رتبه‌های نخست کشور هستیم.

وی از رشد ۶۶ درصدی سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی طی سال گذشته خبر داد و افزود: باور داریم که آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱ جزو استان‌های موفق به لحاظ اقتصادی بود. هرچند برخی عوامل همچون تورم که متاثر از اقتصاد کلان بود، باعث شد تا اتفاقات مثبت اقتصادی در استان زیاد به چشم نیاید.

انتهای پیام

About Author