دکتر جلال معالی
هفته ای نیست که خبر تصادف منجر به فوت را از اتوبان تبریز – سهند در رسانه ها منعکس نشود.
چه خبر است که مسئولین چنین نگاه بی رحمانه ای پیدا کرده اند ؟
چقدر نوشتیم و نوشتند که آقایان ،مسئولین محترم ،فکری به حال این اتوبان مخوف بفرمائید ،چه شد ؟
حتی از جناب آقای استاندار هم تقاضای عاجزانه کردیم که برای لَمس صِحت وسُقم خواسته مردم و ساکنین سهند ، یک شب قدم رنجه فرموده واز این اتوبان وحشتناک تردد فرمایند. روشنایی این اتوبان از اهمّ واجبات است .
جان مردم در خطر است.
اتوبان یادشده مکان های خطرناک زیادی دارد ،در هر جاده و اتوبانی هم می تواند باشد،پس باید خودروهای عبوری رعایت بکنند.
اما خطرناک ترین و حادثه خیز ترین مکان این اتوبان در دو منطقه مهم است ،اولی موقع برگشت از سهند به تبریز ،دو راهی ،خروجی به اتوبان شهید کسایی و لاله ،که چندین بار رانندگان نا آشنا خودرو شان را در همان منطقه یا چپ کرده اند یا به بتن های نیوجرسی رو برویی و محل خروجی کوبیده اند ! تجسم اصابت شاخ به شاخ به بتن چند تُنی نیوجرسی های قرار داده شده میان دو خروجی واقعا مو برتن آدم سیخ می کند،چون نه روشنایی هست که دیده شود،نه علائم هشدار دهنده..جل الخالق!
محل خطرناک دوم، چند متر مانده به ورودی سهندو میدان شهید باکری عزیز هست که چند هفته پیش هم تصادف منجر به فوت داشت .
البته اگر انصاف را نگه داریم ،این منطقه دوم روشنایی دارد ،اما متاسفانه بعضی از رانندگان اِصرار دارند با سرعت ۱۸۰ کیلومتر، از این مکان که پیچ خطرناکی هم دارد عبور کنند.
با توجه به اینکه ،اتوبان حاضر از میان تپّه ها خراشیده و راه عبوری ساخته شده است و اصولا منطقه کوهستانی می باشد و باید رانندگان عزیز هم رعایت احتیاط و سرعت مجاز را بکنند و متوجه باشندکه مسیر حاضر از لحاظ ساختاری یک راه راست ومستقیم ندارد ، اما رانندگی در جاده و اتوبان با رانندگی درشهر کلّی تفاوت دارد.احتیاط شرط اول رانندگی است .
بحث دیگر، اینکه یک عده دزد و متخلّف بی وجدان ،علایم هشدار دهنده جاده ای را کندند و بردند و همانطور خالی ماند و جایگزینی هم نزدند، خب این خاطیان بی وجدان در تمام حوادث در این اتوبان سهیم هستند،چرا که احتمال ندیدن راننده ای که در تاریکی محض در اتوبان تردد می کند بسیار بالاست.
بحث جمع آوری و کنترل تخلیه نخاله های ساختمان ها توسط کامیون داران و وانت داران خاطی و مُتخلّف در بَدو ورود سهند چه شد ،به کجا ختم شد؟
کدام مقام و صاحب منزلت باید رسیدگی کند،شهر سهند هم جزیی از استان آذربایجان شرقی هست یا خیر؟ فاصله ای کوتاه به اندازه ۲۰ کیلومتر و لا غیر !
برای خودرویی که به اسقاطی رفته و تازه شاید هم اوراق شده رفته به گورستان اتومبیل ، عوارض آزاد راهی ثبت می شود ، عزیز دل، اگر سیستم اشتباه می کند ،یکبار هم به نفع مردم و خودروهای درحال تردد
اشتباه کند، چرا همیشه کفه ترازو به طرف رانندگان کج می شود؟
برای خودروی فلک زده ای که اصلا تردد نداشته و چند روز در پارکینگ منزل صاحب بخت برگشته اش ،خاک می خورده ،عوارض تردد ،آنهم با ساعت و زمان معیّن صادر می شه، چرا ؟این موارد قابل رسیدگی نیست ؟
یه بار در مقاله قبلی ام نوشتم ،چون پول است باید گرفت ،برای کدامین خدمات ؟ نه مکانی برای اورژانس جاده ای در بین راه ساخته شده ،نه ایستگاه آتش نشانی هست،که اگر خدای ناکرده حادثه ای رخ داد ، به داد مصدومان برسند .
کدام جایگاه سوختی درست شده است که رانندگان درراه نمانند و در کنار جاده با بطری خالی نوشابه ،به خودروهای عبوری ،التماس نکنند.
یک خروجی منطقی ،از کسایی به سهند درست نکرده اند،باید راننده از دوربرگردان لاله بپیچد و وارد اتوبان سهند بشود!
حدودا پنج سالی می شود ،این اتوبان راه افتاده ،اما فقط عوارضی گرفتند.
قبلا اخذ عوارضی برای ساکنین شهر سهند ، نصف مبلغ ثبت می شد ، حالا آن سامانه هم حذف شده ،چرا باید مردم برای رفتن به خانه خود عوارضی پرداخت کنند ؟
اتوبان علاوه بر روشنایی در چندین جا احتیاج به نصب دوربین های کنترلی دارد.
متاسفانه ، مسئولین امر استان ، حتی نیم نگاهی هم به اوضاع واقعا اسفناک این اتوبان نمی کنند تا مشکلات اساسی اش را واقعا حل کنند ،یکی از دلایل مهمش این است که باز متاسفانه ،هیچکدام از حضرات محترم ، ساکن سهند نیستند تا شبانه این مشکلات ،خود به خود و به قولی اتوماتیک حل شود .همین.
پست های مرتبط
بی پرده اندر حکایت یارانهها
حق النَفَس زیر تیغ حق الناس
نجات دارالفنون تبریز از مرگ غم انگیز