آب‌گرفتگی شبکه معابر در اردبیل

به دنبال بارش‌های تگرگی در فصل بهار، آب‌گرفتگی شبکه معابر شهر اردبیل اسباب نارضایتی مردم شده است.
به گزارش ساقی آذربایجان، در روزهایی که بارش رحمت الهی اسباب خوشحالی کشاورزان و دوستداران طبیعت می‌شود، این نعمت الهی در سطح شهر و برای شهروندان اردبیلی به یک معضل جدی در عبور و مرور روزانه تبدیل می‌شود که نه تنها عابران پیاده بلکه رانندگان را نیز گرفتار ترافیک سنگینی می‌کند.
به دنبال بارش‌های بهاری در روزهای اخیر در سطح شهر به رغم وعده چندین ساله مسئولان برای گره‌گشایی از مشکل آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های مختلف شهر، این معضل نه تنها حل نشده بلکه به یک گره کورتر تبدیل شده و سال به سال بر دامنه این معضلات نیز افزوده می‌شود.
مسئولان شهری اعم از شهرداری و شورای شهر هر چند مدعی هستند که در بودجه سالانه ردیف‌های اعتباری برای حل این معضل در نظر گرفتند اما شبکه گسترده معابر و خیابان‌های شهر اردبیل که دارای آبروها و جوب‌های بسیار کم عرض و گاه محلی است، به طغیان آب محلات مختلف در بخشی از شهر منجر شده که این امر در رفت و آمد روزانه مردم نیز مشکلاتی جدی ایجاد کرده است.
آب‌گرفتگی شبکه معابر که در اطراف شهر و همچنین شهرک‌های جدید به رغم طراحی‌های نوین به یک مشکل لاینحل تبدیل شده، زنگ هشدار را برای مسئولان شهری به صدا درآورده تا به جای وعده و وعید دادن در ایام پربارش بهاری و همچنین مسدود شدن این آبراه‌ها در فصل زمستان، تدبیری مناسب بیندیشند تا شبکه معابر سطح شهر اردبیل به سرعت از این آب‌ها تخلیه شده و امکان بهره‌برداری از آن در بخش‌های مختلف فراهم آید.
به رغم گذشت رودخانه بالیقلو چایی از وسط شهر اردبیل، متأسفانه در طراحی شبکه‌های معابر به گونه‌ای برنامه‌ریزی نامناسب انجام شده که به جای هدایت این آب‌ها به این رودخانه درون شهری، ما با کوچک‌ترین بارش تگرگی در فصل بهار با انبوهی از آب و منابع سطحی باران روبه‌رو هستیم که نه تنها گذر شهروندان را در مسیرهای مختلف با مشکلاتی جدی روبه‌رو می‌کند بلکه به اصلی‌ترین معضل ترافیکی نیز منجر شده است.
بارش در اردبیل یکی از نمودها و نشانه‌های این به هم ریختگی شبکه معابر در اردبیل بوده که باید مسئولان به ویژه مدیران شهری همچنین مدیریت بحران و دستگاه‌های متولی تدبیری بیندیشند تا گره‌ی از این معضل حل شود.
عضو جامعه مهندسان استان اردبیل در مورد مشکل آب‌گرفتگی معابر به خبرنگار مهر، اظهار کرد: در طراحی شهری یکی از اصلی‌ترین معضلات نادیده گرفتن شبکه هدایت آب‌های سطحی است که در سال‌های اخیر در شهر اردبیل بر دامنه مشکلات و معضلات افزوده است.
علیرضا غریبی تصریح کرد: در شورای شهر در سال‌های اخیر با همکاری کارشناسان شهرداری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده اما متأسفانه به دلیل منابع کم امکان اجرای طرح‌ها در حوزه هدایت آب‌های سطحی به وجود نیامده که انتظار می‌رود با یک حرکت و برنامه‌ریزی درست در این زمینه بتوان هدایت آب‌های سطحی را در شهر اردبیل در مسیری درست و مجرای واقعی مورد بهره‌برداری قرار داد.
وی وجود رودخانه درون شهری بالیقلو چایی را فرصتی استثنایی برای هدایت این آب‌ها و رفع مشکلات و معضلات حاشیه آن اعلام کرد و گفت: انتظار می‌رود با پیوستگی شبکه معابر سطح شهر اردبیل در سال‌های آینده بتوان راهکاری درست و منطقی در این زمینه ارائه کرده تا گره‌ی از مشکلات باز شود.
با دیدگاه‌های کارشناسی و تمرکز روی ساخت و ساز اصولی شهرها به راحتی می‌توان معضل آب‌گرفتگی شبکه معابر اردبیل را که درد کهنه‌ای در اردبیل است، برطرف کرد اما به نظر می‌رسد این مشکل همچنان با بی‌توجهی مسئولان به گره‌ی کور تبدیل شده است.

About Author