آداب شهروندی و اذیت همسایگان

اختصاصی ساقی آذربایجان/ دکتر جلال معالی

اینکه هر کاری و هرموردی آداب خودش را دارد بر منکرش لعنت .
از دوچرخه سواری تا رانندگی با خودرو سبک و سنگین ،باید آداب و قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود .چرا؟ چون دراین خصوص قوانینی نوشته وتصویب شده است
اما آداب شهروندی و بقولی زیست شهری یا مدنیّت اصول و قوانینی دارد که حتما باید از طریق ساکنین رعایت شود ، چرا؟ چون قوانین شهروندی ثبت شده کتاب قانون مدنی است .
مارک ساعتی که ساخت کشور ژاپن است و اسمش هم cityzen و معنایش می شود «شهروند» چرا این اسم را انتخاب کرده اند؟ علت نامگذاری این ساعت مچی برای این هست که هر وقت به مچ بسته شود و صاحب ساعت در هر نگاهی با دیدن نام ساعتش به خاطر بیاورد که در مقابل قوانین شهروندی باید مطیع و مقید باشد!
در این میان ،نقش محله زیستی و رعایت حال همسایه ها از اهمیت خاصی برخوردار است و اینچنین هم نیست که «چار دیواری اختیاری»
این جمله را هرکس فرموده ،اونموقع حالش خوب بوده ، اکنون در زندگی شهری وآپارتمان نشینی همچین موردی نداریم ،همه ساکنین مجتمع های مسکونی موظف به رعایت قوانین هستند.
یکی از بزرگترین معضلاتی که به هیچ وجه از طرف ساکنین مجتمع های مسکونی و اهالی محل رعایت نمی شود، بدرقه شبانه مهمانان هست ، این که مهمان برکت خانه است و حبیب خداست ،شکّی نیست .
تا ساعت ۱/۳۰ نصف شب ، صاحبخانه و مهمانان، گل می گویند و گل می شنوند، اما تازه موقع بدرقه مهمانان آنهم وسط کوچه و محله ،یاد خاطرات دوران ماقبل تاریخ می افتند و با دبدبه وکبکبه وصدای بلند وبا کلی چاشنی دروغ از جوانمردی هایشان تعریف می کنند، عنایت بفرمائید،ده مرتبه دم درب واحد ، ده بار تو راه پله وده دفعه هم جلوی درب منزل و کنار خودرو مهمان خداحافظی می کنند، از همه مهمتر ، داد وفریاد کودکانی که جیغ می زنند و صدای قهقهه خانم ها با هم ،آنهم در آن ساعت سکوت مطلق شبانه و پیچش و اکوی صدا که معلوم است چه تحفه ای خواهد شد! تازه جناب مهمان با فرهنگ! اگر رخصت رفتن یافت ، چندتا بوق هم ضمیمه مهمان بودنش می کند ، انگار بجز اینها کسی در آن محل اصلا آدم نیست واستراحتی ندارد و فقط اینان مخلوق خداوند هستند!
تمام حرف ها و خاطره ها وچاخان ها و تعاریف بیجا از هم را در خانه بزنید ، و موقع بدرقه مهمانان ، با صدای یواش و آرام یکبار خداحافظی بفرمائید ، مهمان خودش راه خروجی را پیدا می کند ،نیازی نیست تا سر کوچه در آن ساعت شب با صدای های بلند بدرقه فرمائید! و مهمان عزیز هم با نواختن بوق ،موجب سلب آسایش و ترس و وحشت ساکنان محل که در حال خواب و استراحتشان هستند ، بشود!
شهر زیستی آداب سختی دارد یا باید از طرف ساکنین رعایت شود و اگر نشد باید پاسخگوی قانون باشند .
اینهمه مطالب غیر مرتبط و بقولی به درد نخور در فضای مجازی هست ، بجای آنها، هر روز یک پاراگراف از آداب شهر زیستی نوشته شود وآموزش های لازم در مورد شهروندی و قوانین رعایت حقوق دیگران داده شود، بالاخره مفید خواهد شد ، رسانه ملی علی الخصوص تلویزیون در این مورد باید آموزش بدهد ، فقط یک دقیقه قبل از شروع خبر۲۳ یک مورد آموزش شهروندی را یا بصورت پیام ، یا انیمیشن و یا تصویری پخش نماید تا بلکه کارساز باشد.
خلاصه اینکه مردم آزاری کاری ناپسند و مورد نفرت است .
شخص بیماری که نصف شب با هزار مصیبت توانسته پلک روی پلک بگذارد و بدرقه مهمانان شبانه همسایه اش با آن دادو فریاد ها ، آزارش می دهد، نوزادی که در خواب ناز است و با صدای غیر اخلاقی همسایه و مهمانانش ، بیدار و‌ بنای گریه می گذارد، همه و همه ریشه در عدم فرهنگ سازی درست دارد! همین.

About Author