آذربایجان شرقی، قطب امنیت غذایی کشور است

سید جواد ساداتی‌نژاد در اختتامیه دهمین نمایشگاه نوآوری ‌فناوری ربع رشیدی با بیان اینکه یکی از بهترین جلساتی که می‌توان شرکت کرد، جلسات نخبگان، نمایشگاه های ‌علم و فناوری و حضور در جمع های دانش بنیان و رویدادهای علم و فناوری است، اظهار کرد: پر شتاب ترین کار در زمانه امروز، رویدادهایی در راستای علم و فناوری و نوآوری است.
وی تاکید کرد: کشاورزی ایران باید اقتصادی بشود در غیراینصورت از بین‌خواهد رفت؛ لذا باید دانش و‌فناوری را وارد بخش کشاورزی کنیم.
ساداتی نژاد عنوان کرد: تولید ۵ میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان شرقی برای کشور بسیار جای افتخار دارد. استان آذربایجان شرقی‌ برای ما در حوزه کشاورزی، قطب امنیت غذایی کشور محسوب می شود.
وی افزود: بی تردید امروزه، ثروت مدیون علم‌و‌فناوری است و پر ثروت ترین انسان های دنیای امروز همان های هستند که در حوزه علم ‌و فناوری فعالیت می‌کنند.
ساداتی نژاد ابراز کرد: امروزه مدل ثروت تغییر کرده است و‌ در حوزه‌هایی چون تالار بورس در حوزه های مختلف صدر تمام دروازه های تولید ثروت هستند.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وظیفه ما در کشور تولید ثروت برای نسل آینده است باتوجه به فرمایش مقام‌معظم رهبری، تولید ثروت نوعی عبادت است و‌در حال حاضر کار بسیار فعالانه، صحیح و روبه رشد در کشور در حال وقوع است. رویداد امروز نمونه ای از این‌حرکت در آذربایجان شرقی است و از بدو‌ ورود شاهد جنب ‌جوش های فراوانی بودم.
ساداتی نژاد گفت: ما در بخش کشاورزی کشور در نیاز به دانش و فناوری ‌نوآوری، بیشتر از سایر بخش ها نیازمند هستیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه کشاورزی دارای عقب ماندگی هستیم و‌لازم است با سرعت بیشتری این عقب ماندگی را جبران کنیم.
این عضو هیات دولت با اشاره به اینکه با توجه به شعار سال جاری، رسالت بزرگ‌تری بر عهده جهادکشاورزی بوده است، ابراز کرد: اولین وزارت خانه‌ای بودیم‌که آیین نامه مربوط شورای امسال را تصویب کردیم تا در حمایت از شرکت های دانش بنیان، کارهای تخصصی را برای رشد و‌عرضه به بازار این بخش تسریع بخشیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: پنج دهکده نوآوری راه اندازی شده است. مزرعه‌ های نوآوری در شهرستان ها نیز در برنامه جهاد کشاورزی است.
ساداتی نژاد عنوان کرد؛ در بخش کشاورزی ما در حوزه های زیادی نیاز به حضور شرکت های دانش بنیان‌ داریم که یکی از مهم ترین آن ها نهادهای فناورانه است.
وی اذعان کرد: بیش از ۹۰ درصد بذرهای هیبریدی را از کشورهای دیگر وارد می کنیم. در بحث تاسیسات آبیاری و کشاورزی دقیق، بحث مربوط به گلخانه ‌‌تولید نهال سالم و‌گواهی شده و تغذیه دام‌طیور به‌دلیل وارد کننده نهاده‌های دامی به کشور، نیازمند دانش های فناور جهت جایگزین تغذیه طیور دامی بر اساس ضایعات مختلف در کشور هستیم.
وی تصریح کرد: در بحث گلخانه برای اینکه ابزار دقیق و‌هوشمند را داشته باشیم، نیازمند فعالیت شرکت های دانش بنیان هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از اساسی ترین مشکلات نخبگان دانش بنیان، عدم توانایی در تجاری سازی محصولات تولیدیشان است؛ لذا در این خصوص ۳۰۰ نیاز فناورانه در بخش کشاورزی جمع آوری شده است ‌و به‌زودی یک نمایشگاه در این راستا برگزار می‌کنیم‌‌تا نیاز هارا به شرکت های دانش بنبان‌معرفی کنیم تا در دوره‌های بعدی بتوانیم مشارکت‌های موثرتری داشته باشیم.

About Author