آذربایجان شرقی از سرمایه گذاری خارجی و داخلی در بخش صنعت استقبال می‌کند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه از سرمایه گذاران خارجی و داخلی در عرصه صنعتی استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: حوزه صنعت استان متکی به بخش خصوصی است و در این راستا تلاش می‌کنیم استان به بهشت سرمایه گذاری تبدیل شود.
به گزارش ساقی آذربایجان ، صابر پرنیان در جریان بازدید هیات چینی – ژاپنی از یک واحد صنعتی تبریز در جمع خبرنگاران افزود: مردم تبریز روحیه صنعتی دارند و علاقه مند به صنعت و تولید هستند و همین ویژگی ها موجب شده که استان رتبه نخست علاقه مندی به سرمایه گذاری صنعتی را در کشور داشته باشد.
وی گفت: شهرک واحدهای صنعتی نیز در همین راستا و در زمینی به مساحت ۱۰ هزار هکتار در حال احداث است و برخی واحدها در آن مستقر شده اند.
رییس صمت آذربایجان شرقی به خروج ۲۴ هزار میلیارد تومان مس خام از استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: استان از نظر ذخایر معدنی رتبه نخست کشور را داراست و برای بهره مندی کامل از این ذخایر، به دنبال تکمیل زنجیره مس، تولید مس کاتد و تبدیل استان به قطب اقتصادی کشور هستیم.
پرنیان افزایش تولید کنستانتره مس، راه اندازی واحد ذوب مس و ایجاد شهرک پایین دستی را از اهداف سازمان متبوعش در استان خواند و بر پیگیری جدی این اهداف تاکید کرد.
وی همچنین به سرمایه گذاری ۱۹ میلیون دلاری در واحدهای یخچال سازی اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد مراجعات فعالان اقتصادی به سازمان برای توسعه واحدها و سرمایه گذاری است.
وی همچنین به مشکلات صنعت استان اشاره و اضافه کرد: نبود منابع مالی لازم، کمبود مواد اولیه و وابسته بودن صنایع این استان از این نظر و سختگیری های بی مورد از جمله مشکلات پیش پای سرمایه گذاران بخش صنعتی است.
پرنیان افزود: سال قبل تنها ۳۰ درصد منابع بخش صنعت در استان تامین شد و برای جبران این کمبود، بسته مناسبی برای صنایع تهیه شده که در سفر قریب الوقوع رییس جمهوری تقدیم خواهد شد.
رییس صمت استان از سختگیری های بی مورد برخی دستگاه ها و همچنین ناهماهنگی آنها در صدور مجوزها و اعتبارات لازم انتقاد کرد و گفت: این دستگاه ها کاتولیک تر از پاپ شده اند و رفتار آنها موجب فرار سرمایه گذار شده است. امروز صنعت و معدن به نهادی مطالبه گر تبدیل شده و در رویکرد جدید خود، از حالت تدافعی به تهاجمی روی آورده است.
رییس هیات مدیره شرکت آذر سیلوان از تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه یخچال در این واحد خبرداد و گفت: تولیدات این واحد تا ۸۰۰ دستگاه در روز قابل افزایش است.
عباسعلی حاجی زاده به صادرات این مجموعه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: پارسال حدود ۳ میلیون دلار محصولات تولیدی این واحد به جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر شد.
وی، سرمایه در گردش، طولانی شدن پروسه برخی امور و موارد بانکی را از عمده مشکلات واحدش برشمرد.
طرح توسعه این واحد تولیدی با برآورد هزینه ۲۵ میلیون دلاری در حال انجام است و در این راستا در حال عقد تفاهم نامه با شرکت های ژاپنی و چینی در زمینه گسترش و آموزش و راه اندازی خطوط تولید محصولات الکترونیکی منجمله تلویزیون، اقلام ریز خانگی و خطوط تولید لباسشویی های اتوماتیک و انواع ظرفشویی های خانگی هستیم.
اعضای هیات خارجی چینی ژاپنی در این بازدید نسبت به سرمایه گذاری ۳۰ میلیون دلاری در صنعت لوازم خانگی آذربایجان شرقی در صورت فراهم شدن شرایط اعلام آمادگی کردند.

 

About Author