آذربایجان شرقی بی حال در جهاد تبیین

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

آن چه که تحت عنوان جهاد تبیین در ماه های گذشته و در مطالبی که رهبر معظم انقلاب ایراد می کنند، دیده می شود از نوعی محجوریت برخوردار است و مسئولان امر نکاتی را که ایشان بر آن تاکیدات بجایی داشتند را در چند بنر و همایش و جلسه فرمالیته خلاصه می کنند. از این رو بر این باوریم که سخنان ایشان حکم خطبه شقشقیه را پیدا کرده که مجموعه نظام آنگونه که باید عمق مسائل مطرح را درک نمی کنند!
اخیرا هم بن مایه مطالب ایشان در مراسمی که به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و در جمع فرماندهان و رزمندگان یک جمله طلایی بود و آن این که حقایق دفاع مقدس باید به گوش جوان‌ها برسد! اتفاقی که علی رغم طرح هایی نظیر بازدید از مناطق جنگی تحت عنوان راهیان نور نیفتاده و نسل های سوم،چهارم انقلاب آشنایی چندانی با آن ندارند.
به صحت و سقم این ادعا در هفته اخیر و با مرور برنامه های اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس می توان پی برد. یک سلسله برنامه روتین، بدون تغییر و جذابیت لازم که همه ساله اجرا می شود و دایره شمولیت آن هم محدود به طیف های خاصی می باشد. غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و رزمندگان و نمایشگاه های کم بازدید که باز برای اقشار خاصی تنظیم شده است، همگی حاکی از آن دارد که این برنامه ها به نوعی از سر وا کردن مسئولیت است. البته این مشکل صرفا شامل حال این اداره کل نمی شود و در سایر ایام سال از جمله دهه فجر، هفته بسیج و … این ایراد وجود دارد. شما ببینید الان برای نمونه در آذربایجانشرقی که سهم غیر قابل انکاری در جنگ از همان روزهای ابتدایی اش دارد، در حوزه آثار فرهنگی چه اقدامی در طی همه سال های بعد از جنگ صورت گرفته وکیفیت این آثار به چه ترتیب است؟ قطعا نمره قبولی در این رابطه نمی توان نه به مسئولان فرهنگی داد و نه به مسئولان این اداره کل در طول دوره های مختلف.
در حوزه نشر آثار این جنگ بعید است بتوان ۳ اثر درون استانی فاخر اعم از کتاب، فیلم، انیمیشن پیدا کرد. پارک شمیم پایداری هم که سرانجامش پیش پیش مشخص است و امیدی به پایان آن اقلا در یکی دو سال آینده نمی رود. برای شناساندن لشکر عاشورا در هشت سال جنگ و رزمندگانی که مردانه پای دفاع از وطن ماندند، کارنامه فاجعه باری داریم. اگر تلاش های حجازی برای تولید فیلم سینمایی موقعیت مهدی هم نبود، می شد با قدرت تمام نمره طلایی صفر را کسب کرد. برادران باکری، تجلایی، یاغچیان، کسایی و … در کدام اثر هنری و ادبی برای نسل های بعدی شناسانده شده اند! وچه فرصتی بهتر از هفته دفاع مقدس که عمدا همه ساله در جلسات معرفی برنامه ها شرکت می کنیم تا شاید برنامه ای، اثری نظرمان را جلب نماید و این امید واهی و سرآبی بیش نیست. برنامه های اداره کل در هفته دفاع مقدس صرفا در محدوده خانواده معظم شهدا و رزمندگان خلاصه می شود و برنامه های سپاه برای هفته بسیج در دایره بسیج نواحی و برنامه های پیروزی انقلاب هم اصطلاحا برای خودی ها. اماکنی هم که برای این برنامه ها اختصاص می یابد به گونه ای است که عمومیت ندارد و این یعنی جهاد تبیین و شناساندن حماسه جنگ راه به جایی نخواهد برد.
برای نمونه چند درصد از مردم تبریز برای دیدن نمایشگاه جنگ به پارک شمیم پایداری می روند؟ و اینکه عمده محل تردد و تجمع نسل جوان کدام پارک شهر است؟ پاسخ به همین یک سوال می تواند ما را متوجه اشتباهاتمان در نحوه برنامه ریزی ها نماید و امسال هم گذشت اما شاید در سال های بعدی و در برنامه های بعدی چتر شمولیت گسترده تر و برنامه ریزی ها به ترتیبی باشد که همه مردم از آن استفاده نمایند.

About Author