آغاز توزیع ۱۵۰۰ تن برنج خارجی در آذربایجان شرقی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز توزیع ۱۵۰۰ تن برنج تایلندی و هندی در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و اتحادیه‌های استان خبر داد.
به گزارش ساقی آذربایجان صالح مومنی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که خشکسالی‌های اخیر، آسیب جدی به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج وارد کرده و منجر به کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی شد، گفت: این وضعیت در نهایت باعث افزایش قیمت برنج داخلی شده است.
وی با بیان این‌که ذخایر استراتژیک کشور در سطح مطلوبی قرار دارد، افزود: برای کنترل قیمت و تامین کسری برنج، پیش بینی شده تا از ذخایر استراتژیک برنج در کشور توزیع شود.
وی با بیان این‌که توزیع برنج برای طرح‌های مومنانه ادامه دارد، افزود: هیچ کمبودی در مورد برنج برای مصرف خانوار در استان وجود ندارد. مومنی تاکید کرد: در بخش تامین برنج از ذخایر، وضعیت خوبی حاکم است و واردات خوبی نیز قبل از ممنوعیت برنج در فصل کشت انجام شده و وضعیت بازار برنج وارداتی در شرایط متعادلی قرار دارد. وی ابراز امیدواری کرد تا در این شرایط از شتاب افزایش قیمت در بازار برنج داخلی هم کاسته شود.
وی در ادامه از تخصیص سهمیه برنج هندی دانه بلند(۷۵۰ تن) به قیمت عمده فروشی ۱۷ هزار تومان و برنج تایلندی(۷۵۰ تن) به قیمت عمده فروشی ۱۱ هزار تومان از محل طرح تنظیم بازار به شرط تحویل درب انبارهای اداره کل غله خبر داد و افزود: ۹۰۰ تن از این برنج‌ها در سطح شهر تبریز و ۶۰۰ تن مابقی نیز بر اساس برش شهرستانی در سطح شهرستان‌های آذربایجان شرقی توزیع می‌شود.
وی با بیان این‌که قیمت هر کیلوگرم برنج هندی تنظیم بازار برای مصرف‌کنندگان ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است، افزود: تصمیم‌گیری در خصوص نحوه توزیع و جامعه هدف مورد نظر در سایر شهرستان‌ها برعهده کمیسیون تنظیم بازار هر شهرستان است.
وی با اشاره به نظارت بازرسان سازمان صمت بر مراکز توزیع تبریز و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص می‌توانند با سامانه ۱۲۴ معاونت بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان این سازمان تماس بگیرند و موضوع را گزارش کنند.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که هیات‌های حسینی و خیریه‌ها جهت جذب برنج و شکر در قالب سهمیه نذورات محرم و صفر می‌توانند به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنند، افزود: علاوه بر توزیع ۱۵۰۰ تن برنج تنظیم بازاری، برای این کار نیز ۷۵۰ تن برنج هندی، ۷۵۰ تن برنج تایلندی و ۱۴۳۵ تن شکر اختصاص یافته است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی تاکید کرد: توزیع در سطح شهر تبریز از طریق معرفی مراکز توزیع فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اتحادیه‌ها و … توسط مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان انجام خواهد گرفت.

About Author