کاهش ۴۰درصدی ظرفیت آب رودخانه ارس

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل فیروز ندایی افزود: به دلیل کاهش بارش و وقوع خشکسالی شدید، از اول خرداد ماه سال جاری تاکنون میزان آورد رودخانه ارس و آب ورودی به شبکه آبیاری و زهکشی مغان در مقایسه با سال گذشته ۴۰درصد و در مقایسه با بلند مدت ۵۰ درصد کاهش یافته است.
به گزارش ساقی آذربایجان وی اضافه کرد: میزان آب ورودی به شبکه آبیاری مغان در محل سد انحرافی میل و مغان نیز طی چند روز اخیر در حدود ۲۰ متر مکعب در ثانیه بوده که در مقایسه با چند سال اخیر حدود ۵۰ درصد کاهش دارد و شرکت بهره برداری شبکه آبیاری مغان، ناگزیر باید با اعمال نوبت‌بندی آب در کانال‌ها و دریچه، این آب محدود را بصورت عادلانه توزیع نماید. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل از لایروبی ۲۳۳ کیلومتر از کانال‌های شبکه مغان خبر داد و گفت:تا کنون بیش از ۲۳۳ کیلومتر از کانال‌های شبکه آبیاری و زهکشی مغان با حجم ۶۵۰ هزار مترمکعب عملیات، لایروبی شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: عملیات نگهداری، تعمیر سرویس پمپ‌ها و الکتروپمپ‌های ایستگاه‌های پمپاژ ۶ و ۷ ، اصلاح و مرمت سیفون سه از منطقه آبیاری بیله سوار، تسطیح و رگلاژ جاده‌های سرویس، بازسازی ۳ دستگاه کالورت، خاکبرداری دیواره شبکه با صرف اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.
ندایی با اشاره به تامین آب کشت‌های پاییزه و بهاره افزود: در حال حاضر به رغم کاهش ۵۰ درصدی آب ورودی به شبکه آبیاری مغان در حال مدیریت مصرف و توزیع عادلانه آب در شبکه هستیم و آب کشت‌های پاییزه و بهاره سال آبی سال گذشته و امسال هم تامین شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل اجرای برنامه‌های راهبردی گذر از خشکسالی را در این استان یادآور شد و گفت: توزیع عادلانه آب بین مشترکین شبکه با اولویت تامین آب شرب و کشت بهاره جزو اصول بنیادی مدیریت منابع آب در جلوگیری از خشکسالی می باشد و تلاش بر این است از هرگونه اختصاص آب به اراضی فاقد کشت جلوگیری شود.
ندایی مصرف بهینه آب و صرفه جویی در استفاده از آب کشاورزی و آشامیدنی را ضروری دانست و گفت: لازم است رسانه‌ها فرهنگ استفاده بهینه از آب کشاورزی و آشامیدنی را در بین مردم ترویج دهند.
وی با اشاره به اهمیت تامین آب شرب پایدار برای شهروندان و مصارف کشاورزی بر نظارت دقیق الگوی کشت اراضی پایاب شبکه‌ها تاکید کرد و صرفه‌جویی در مصارف مختلف آب سد ها را به دلیل کاهش بارش‌ها در سال جاری خواستار شد.
استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان و دارای چهار محدوده مطالعاتی آب است که مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره‌ استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

About Author