آغاز عملیات ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان در نیمه اول امسال

استاندار زنجان گفت: عملیات ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان نیمه اول امسال آغاز می‌شود.
به گزارش ساقی آذربایجان، محسن افشارچی در جلسه شورای اداری استان زنجان، با اشاره به اینکه امسال به شعار تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: تاکید به تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی در شعار امسال مورد توجه قرار گرفته است. این شعار تاکید بر این مسئله دارد که علاوه بر اینکه تولید باید بر سر جای خود باشد، بلکه باید تولید به سمت دانش‌بنیان شدن ریل‌گذاری شده و اشتغال نیز بر مبنای تولید ایجاد شود.
وی با تاکید بر تسهیل حضور سرمایه‌گذار در استان، افزود: اصل تولید، سرمایه‌گذاری و مقدمات حضور سرمایه‌گذار در استان زنجان نیز فراهم شده است، به همین خاطر ایجاد بستر لازم برای استعلامات سرمایه‌گذاری باید توسط مدیدان مورد توجه قرار گیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه صندوق پژوهش و نوآوری ذیل ستاد دانش‌بنیان در استان زنجان ایجاد می‌شود، ادامه داد: مقرر شده است معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز منابعی را برابر با مبالغی که سرمایه‌گذاران به صندوق تزریق خواهد کرد، واریز کند تا به عنوان تسهیلات در اختیار جوانان قرار گیرد که این تسهیلات بدون سود و با بازگشت درازمدت خواهد بود.
افشارچی با اشاره به اینکه در اقتصاد دیجیتال دو تفاهم‌نامه در سال گذشته منعقد شده است، تصریح کرد: پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور باید جدی گرفته شود و سفر دوم هیئت دولت به استان نیز در سال‌جاری خواهد بود.
نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به اقداماتی که باید برای استان در تحقق مصوبات سفر انجام شود، یادآور شد: در حوزه زیرساخت‌ها، دستاوردهای مشخصی باید اتفاق بیفتد که برای مثال در حوزه راه، جاده قیدار تا سلطانیه و بهینه‌سازی بزرگراه‌ها زنجان به قزوین به زودی اجرایی می‌شود ولی در خصوص بزرگراه زنجان به تبریز به مشکلاتی برخورد کردیم که در دست پیگیری است.
استاندار زنجان با بیان اینکه در حوزه برق، تابستان امسال باید ۳۵۰ مگاوات از طریق نیروگاه وارد مدار شود، عنوان کرد: در حوزه آب نیز سطح آب تنظیمی در استان زنجان باید به اندازه‌ای برسد که عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. در استان زنجان مخاطره آب کوتاه‌مدت داریم که باید مورد توجه باشد که در این راستا امسال آب‌رسانی به ۵۷ مورد روستا در دستور کار است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن باید تعدادی از واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی امسال تحویل داده شود، اظهار کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان، نیمه اول امسال شروع شده و سازمان عامل از طریق فراخوان ایجاد خواهد شد. پسماند نیز دیگر موضوع جدی در استان است که معتقدیم فروش پسماند به تولید ثروت در استان منجر می‌شود، به همین خاطر برای فروش پسماند باید به نحوه واگذاری توجه شود.
افشارچی بر ضرورت محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی تاکید و خاطرنشان کرد: مدیران بودجه‌های بخشی را به صورت خاص پیگیری کنند. همچنین تعامل بین دستگاهی نباید از قوه مجریه خارج شود و نامه دادستان در خصوص امور حقوقی دستگاه‌ها جدی گرفته شود.
در ادامه این جلسه، معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز با بیان اینکه در اواخر آذرماه سال گذشته شاهد سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان بودیم، اظهار کرد: ۸۳ پروژه عمرانی با ۴۱۰۰ میلیارد تومان برای استان پیش‌بینی شد که ۴۳ مورد از طریق سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتبار انجام شد.
احمد خداوردی با اشاره به اینکه ۲۱ مجوز تسهیلات بانکی در حال پیگیری است، گفت: تا پایان سال، ۴۳ پروژه با اعتبار ۲۷۰۱ باید اجرایی شود که ۴۰۰ میلیارد تومان در هشت مرحله اعتبار و تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به اعتبارات استانی در نظر گرفته شده، یادآور شد: در مجموع ۴۷۷ میلیارد تومان از منابع استانی برای ۴۳۳ پروژه در بودجه دستگاه‌ها کارسازی شده است.

About Author