آماده‌ایم مذاکره کنیم

وزیر خارجه گفت: ایران آماده است برای احقاق حقوق ملت بر مبنای سند سپتامبر مذاکره کند، اما همزمان بی اثر کردن تحریم‌ها را نیز در دستورکار دارد.

نشست هم اندیشی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مدیران ارشد این وزارتخانه با جمعی از اساتید رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها، روز یکشنبه ۱۹ شهریور ماه در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست، امیرعبداللهیان، پس از شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات اساتید دانشگاه در خصوص برخی موضوعات سیاست خارجی و تحولات روابط بین‌الملل، بر اهتمام دستگاه دیپلماسی نسبت به ارتباط، مشورت و تبادل نظر با نخبگان و اندیشمندان در حوزه سیاست خارجی تأکید کرد و افزود: نگاه اساتید حوزه روابط بین‌الملل در جمهوری اسلامی ایران متمرکز بر منافع ملی است و وزارت امور خارجه نیز همواره ارتباط نزدیکی با نخبگان این حوزه داشته و از نظرات کارشناسی آنان استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه با تشریح رویکرد کلی دولت سیزدهم در مواجهه با تحریم‌ها مبنی بر تلاش برای بی اثرسازی تحریم‌ها از یک سو و در عین حال باز نگاه داشتن پنجره مذاکرات برای لغو تحریم‌ها از سوی دیگر گفت: ما امروز در نقطه توافق موقت قرار نداریم و آنچه اتفاق افتاده، بازپس گیری عزتمندانه دارایی‌های ملت ایران در دو نوبت، از انگستان و کره جنوبی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با حفظ خطوط قرمز، برای احقاق حقوق حقه ملت ایران و لغو تحریم‌ها بر مبنای سند سپتامبر مذاکره کند، اما به آن اکتفا نکرده و همزمان به صورت جدی بی اثر کردن تحریم‌ها را در دستورکار خود قرار داده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی دستاورد‌های اخیر کشور در افزایش همکاری‌ها با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نمونه‌ای از این رویکرد عنوان و تأکید کرد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و گروه بریکس گام بلندی است که نشان از جایگاه و ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران در بین اقتصاد‌های نوظهور جهانی دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود، به سیاست دولت سیزدهم در تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش روابط با همسایگان پرداخت.

وزیر امور خارجه در خصوص اوکراین نیز بار دیگر بر سیاست منطقی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و تخریب زیرساخت‌ها، تأکید و بر حفظ تمامیت ارضی همه کشورها، توجه به اقدامات ناتو در زمینه سازی و تداوم جنگ، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی طرفین به صلح تأکید و خاطرنشان کرد: تا این لحظه هیچ سندی مبنی بر استفاده از تسلیحات ایرانی در این جنگ از سوی مقامات اوکراینی ارائه نشده و آنچه بیان می‌شود، صرفا تبلیغات رسانه‌ای غربی با اهداف سیاسی علیه کشور است.

در این نشست برخی از مدیران کل سیاسی وزارت امور خارجه حضار را در جریان تحولات مهم سیاست خارجی در حوزه مسؤولیت خود قرار داده و اساتید حاضر نیز به تشریح دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

About Author