زندانیان ایرانی در آمریکا که قرار است با دوتابعیتی‌ها مبادله شوند، چه کسانی هستند؟

المانیتوردر گزارشی اسامی پنج ایرانی که قرار است با زندانیان آمریکایی مبادله شوند را افشا کرده است. این رسانه گفته دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل فهرست ۵ ایرانی که چهار تای آن‌ها به اتهام دور زدن تحریم‌ها و پنجمی به اتهام فعالیت به عنوان کارگزار ثبت نشده ایران زندانی بوده اند، افشا کرده است.

به گزارش المانیتور پنج ایرانی به نام‌های مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ‌پور کافرانی، امین حسن‌زاده و کاوه افراسیابی،  قرار است در یک مبادله زندانی با آمریکا در ازای آزادی مراد طاهباز، سیامک نمازی، عماد شرقی و دو تن دیگر به انضمام آزاد شدن ۶ میلیارد دلار سرمایه بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی آزاد شوند.

جالب اینجاست که پیش از انتشار نام این پنج نفر برخی رسانه‌های ایرانی مدعی شده بودند دلیل محرمانه ماندن نام آنها، تصمیم این زندانیان برای عدم بازگشت به ایران و قصدشان برای ادامه زندگی در خارج از کشور بعد از آزادی بوده است! افرادی که قرار است مبادله شوند، همگی زندانی نیستند و برخی از آنها صرفا متهم شده‌اند و حتی مشخص نیست اتهامات قرار است برداشته شود یا خیر! رویداد۲۴ در این گزارش جزییات بازداشت و زندگی ایرانیان که قرار است به زودی با زندانیان آمریکایی مبادله شوند را مورد بررسی قرار داده است.

کاوه افراسیابی

کاوه افراسیابی کیست؟

کاوه افراسیابی شهروند ایرانی است که کارت اقامت دائم در آمریکا را دارد. او به اتهام «لابی‌گری غیر قانونی برای جمهوری اسلامی ایران» در آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ در خانه‌اش در شهر «واترتاون» ایالت ماساچوست آمریکا بازداشت شده است. افراسیابی به نقض قانون «فارا» یا ثبت ماموران خارجی در آمریکا متهم شده است.

به گزارش رویداد۲۴ در متن شکواییه دادگستری آمریکا علیه افراسیابی آمده که او دست‌کم ۲۶۵ هزار دلار از دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۷ دریافت کرده و این هزینه بدون بیمه درمانی افراسیابی است که دفتر از سال ۲۰۱۱ تقبل کرده است.

کاوه افراسیابی در دفاعیات خود گفته همکاری‌اش با دفتر نمایندگی ایران یک «کار پاره‌وقت مشاوره» برای دولت ایران بوده است. یکی از درخواست‌های افراسیابی که قاضی آن را رد کرد این بود که به او اجازه داده شود از روند محاکمه مرخصی موقت بگیرد تا بتواند به لژیون بین‌المللی تشکیل‌شده توسط دولت اوکراین بپیوندند و با «تجاوز روسیه» مقابله کند.

بر اساس اطلاعاتی که افراسیابی در وبسایت خود به نام «کاوه افراسیابی دات‌کام» منتشر کرده، او دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه‌های تهران، بوستون و کالج بنتلی است و به عنوان محقق در دانشگاه‌های هاروارد، برکلی، بنگهامتون، مرکز پژوهش‌های استراتژیک تهران و موسسه مطالعات استراتژیک پاریس فعالیت کرده است.

افراسیابی بار‌ها تحت عنوان «استاد سابق دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی» در رسانه‌های مختلف از جمله «میدل ایست‌آی» و «فارن افیرز» یادداشت نوشته، اما سابقه‌ای از استادی او در دانشگاه تهران وجود ندارد.

او موسس و مدیرعامل یک سازمان غیر دولتی به نام «صلح جهانی بین ادیان» هم بوده و تحت همین عنوان در سال ۲۰۲۰ مصاحبه‌ای از او در وبسایت رسمی سامان ملل متحد منتشر شده است. بازداشت افراسیابی در آخرین روز حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید اعلام شد.

افراسیابی سال‌ها به عنوان استاد دانشگاه بوستون با رسانه‌های ایرانی نزدیک به حاکمیت از جمله تسنیم و فارس گفتگو می‌کرد. خبرگزاری فارس علت بازداشت افراسیابی را «حمایت از مواضع ایران» خوانده و گفته بود بازداشت او در راستای سیاست فشار حداکثری ترامپ و «مخالفت با هرگونه پیام در حمایت از ایران» از سوی تحلیلگران «مستقل» خوانده بود. وزارت خارجه بازداشت افراسیابی را «گروگانگیری آشکار علیه اتباع ایرانی» خواند.

سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران کاوه افراسیابی به عنوان «استاد شناخته‌شده دانشگاه» نام برد و گفته «این چندمین باری است که آمریکا در کشور‌های مختلف با ادعا‌های بی‌اساس اقدام به ایجاد مشکل برای اتباع ایرانی می‌کند و دست به گروگان‌گیری می‌زند.»

About Author