آمارهای اعلامی سرانه مطالعه کم در زنجان سیاه‌نمایی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اعلام برخی آمارها در رابطه با وضعیت نامناسب سرانه مطالعه در استان، گفت: برخی آمارهای ارائه شده سیاه‌نمایی بوده و سندیت ندارد.
محمدربیع احمدخانی در نشست خبری به‌ مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب، اظهار کرد: بهتر است وقت خود را صرف آمارها نکرده و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان را در دستور کار قرار دهیم. البته اگر نگاهی به آمارها نیز داشته باشیم در حال حاضر آمار ارائه شده سرانه روزانه مطالعه استان ۹۳ دقیقه و ۳۳ ثانیه به‌صورت مجازی و فیزیکی است.
وی با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی، تصریح کرد: در این هفته با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده بیش از ۲۸ عنوان برنامه به مرحله اجرا درخواهد آمد؛ در همین راستا اختتامیه کتاب سال استان و تجلیل از خادمان نشر تدارک دیده شده است. همچنین رونمایی از ۲۴ عنوان کتاب، پویش دو دقیقه‌ای معرفی کتاب، توزیع کتاب در کتابخانه‌های استان، برگزاری جشنواره با محوریت کتاب، بازدید از کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها و کتابدارها از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد این اداره‌کل اشاره کرد و یادآورشد: برای سال ۱۴۰۰ حدود ۶۷۸ عنوان برنامه تدارک دیده شده است که شامل ۸ برنامه ملی، ۲ برنامه منطقه‌ای، ۱۸۶ عنوان برنامه استانی و ۴۸۲ برنامه شهرستانی می‌شود. همچنین تدوین دایره‌المعارف فرهنگ تمدن و مشاهیر استان، برگزاری نخستین جشنواره دو سالانه حسین منزوی در راستای شناساندن استان به عنوان پایتخت غزل ایران و بزرگداشت مقام ادبی حسین منزوی به عنوان احیاکننده غزل در شعر معاصر از دیگر برنامه‌های فرهنگی سال‌جاری در استان است.
احمدخانی ادامه داد: برگزاری ۷۲ عنوان برنامه در قالب کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان در ۶ محور و ۳ سطح ملی، استانی و شهرستانی، برپایی چهارمین جشنواره ملی رضوی به زبان ترکی و ششمین جشنواره ملی شکوه شکیبایی، اجرای نخستین جشنواره منطقه‌ای تئاتر ترک‌زبانان کشور، از دیگر برنامه‌های استان در حوزه فرهنگی است که بخشی در سال جاری به مرحله اجرا در آمده و تعدادی نیز در ماه‌های آینده شاهد برگزاری آن خواهیم بود.
وی به تعمیر و تجهیز فضاهای فرهنگی و هنری استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه اکثر فرهنگسراهای استان بیش از ۲۰ سال قدمت دارند، تصریح کرد: این اماکن که فضای اصلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی به‌شمار می‌آیند به لحاظ سخت‌افزای و نرم‌افزاری فرسوده هستند که برای بهبود وضعیت نیاز به اعتبار بالایی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام این اداره‌کل، گفت: در حوزه فرهنگی ۴ پروژه نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد که فرهنگسرای زرین شهرستان ایجرود با اختصاص اعتبارات لازم به‌زودی به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
این مسئول به وضعیت تالار بزرگ شهر و موزه هنرهای معاصر نیز اشاره کرد و گفت: در این طرح‌ها شاهد پیشرفت فیزیکی محدودی هستیم که برای ادامه کار نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.
احمدخانی در خصوص وضعیت سینماهای استان نیز گفت: تعداد سینماهای استان محدود بوده اما استقبال مردم در مقایسه با استان و شهرستان‌های اطراف بیشتر است. البته مقدمات احداث پردیس سینمایی هم در دست بررسی است.
وی در رابطه با حضوری شدن نمایشگاه کتاب و مطبوعات نیز گفت: در صورت بهبود شرایط کرونا نمایشگاه‌های فوق به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

About Author