احداث سد عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: احداث سد در آذربایجان غربی عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه نیست.
به گزارش ساقی آذربایجان یاسر رهبردین در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تاثیر ۷ درصدی سدهای استان در خشکی دریاچه ارومیه گفت: در آذربایجان غربی و حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۱ سد وجود دارد که از این تعداد ۷ سد بزرگ دارای ظرفیت یک میلیارد و ۴۵۵ میلیون مترمکعب و ۴ سد کوچک دارای ظرفیت ۱۰ میلیون مترمکعب هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: از میزان ظرفیت آب سدهای استان مجموع یک میلیارد مترمکعب متعلق به دو سد بزرگ استان به نام های شهید کاظمی بوکان و سد مهاباد است که بهره برداری از این سد ها به دهه ٥٠ بر میگردد که با این اوصاف اگر قرار بود سدها تاثیرگذار اصلی در خشکی دریاچه ارومیه داشته باشند قطعا در دهه ۷۰ شاهد پیشروی دریاچه ارومیه نبودیم.
رهبردین با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۵۲ است که آمار مقلیسه ای با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۶۶ سانتی متری تراز دارد.
وی با بیان اینکه وسعت فعلی دریاچه ۱۶۶۳ کیلومتر مربع است، گفت: وسعت دریاچه ۱۸۰۰ کیلومتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تصریح کرد: در حال حاضر دریاچه ارومیه ۲ میلیارد و ۳۳ میلیون مترمکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیارد و ۴۵ میلیون مترمکعب بود.
وی با بیان اینکه علت یابی درست در بحث خشکی دریاچه ارومیه باعث برنامه ریزی دقیق و عملی برای نجات نگین فیروزه ای شمال غرب کشور می شود،گفت: از این علل می توان به تغییر کاربری اراضی دیم به آبی، تغییر الگوی کشت به محصولات پر آب بر، تغییرات رژیم بارش در سطح استان، افزایش دما در فصول سال و تاثیر جاده میانگذر دریاچه ارومیه اشاره کرد.
رهبردین بر ضرورت شروع مجدد عملیات اجرایی سد نازلو تاکید کرد و گفت: با شروع مجدد عملیات اجرایی سد نازلو با اولویت تامین آب شرب و صنعت برای بخش نازلو و انزل ، قره باغ و کهریز می توان علاوه بر حل مشکلات آب شرب مردم این منطقه به عنوان تامین آب شرب شهر ارومیه در افق سال ١٤١٠ نیز استفاده کرد.
وی با اشاره به پیش بینی لزوم احداث سد نازلو در طرح آمایش سرزمینی سال ۱۳۸۰ گفت: سد نازلو برای تامین آب شرب شهر ارومیه در افق سال ۱۴۱۰ و همچنین تامین آب شرب مطمئن محال نازلو، انزل و قره باغ و شهرک صنعتی فاز٣ بسیار مورد اهمیت است.برای حل مشکلات آب شرب بخش انزل ، قره باغ و کهریز نیز دو برنامه میان مدت و دراز مدت تدوین شده است امیدواریم با هماهنگی دستگاههای اجرایی، نظارتی و حمایت نمایندگان محترم و تامین اعتبارات لازم، در سال جاری طرح میان مدت توسط شرکت آب و فاضلاب استان اجرایی شود.

About Author