درآمد برخی از متکدیان از یک کارمند هم بیشتر است

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: شرایط مختلف باعث شده طی چند ماه گذشته شاهد افزایش تعداد کودکان کار استان باشیم.

به گزارش ساقی آذربایجان اسدالله حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کودکان کار البرز اتباع خارجی هستند، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور افغانستان فعلاً امکان رد مرز آنها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه وضعیت نابسامان اقتصادی تاثیر به سزایی در افزایش تعداد کودکان دارد، افزود: شرایط مختلف باعث شده طی چند ماه گذشته شاهد افزایش تعداد کودکان کار استان باشیم.
وی با اشاره به اینکه با کودکان کار اتباع خارجی به سه نحو برخورد می‌شود، افزود: طبق دستورالعمل‌ها اتباع دارای مدرک اقامتی بار اول به خانواده‌اشان تحویل داده می‌شوند، بار دوم با وثیقه آزاد و بار سوم به همراه خانواده رد مرز می‌شوند.
این مسئول تاکید کرد: اتباع دارای کد اختصاصی بار اول با تعهد آزاد و بار دوم رد مرز می‌شوند و اتباعی که هیچ گونه مدرک اقامتی ندارند همان بار اول باید رد مرز شوند.
حیدری ادامه داد: طی چند ماه گذشته شاهد افزایش اتباع غیرقانونی و کسانی که مدارک اقامتی ندارند در استان البرز هستیم که به دلایلی شرایط رد مرز آنها وجود ندارد.
مدیرکل بهزیستی البرز با تاکید بر اینکه باید بین کودکان کار و کودکانی که تکدی گری می‌کنند، تفاوت قائل شد گفت: کودکان کار برای گذران زندگی خود و خانواده دست به کار زده‌اند ولی متکدیان که اغلب هم جزو باندهای تکدی گری هستند انگیزه‌های دیگری دارند.
وی اظهار کرد: بعضی از متکدیان با سوء استفاده از احساس و عواطف مردم ماهانه حتی بیشتر از یک کارگر و کارمند در آمد دارند.
وی با اشاره به اینکه تا زمانی که که فرهنگسازی لازم برای مواجه با متکدیان در جامعه ایجاد نشده این آسیب اجتماعی کم نمی‌شود، گفت: حتی اگر همه دستگاه‌ها به وظایف خود در حوزه ساماندهی متکدیان به خوبی عمل کنند، تا زمانی که این افراد با کمک‌های مردمی تشویق می‌شوند نباید انتظار داشته باشیم تعداد متکدیان کاهش یابد.
وی گفت: مردم نباید از سوی ترحم و دلسوزی به متکدیان کمک کنند و اگر واقعا قصد کمک به نیازمندان را دارند از روش‌های درست استفاده کنند.

About Author