امسال ۳۱ هزار تراکتور تولید کردیم سال آینده ۳۶ هزار تراکتور

مدیرعامل گروه تراکتورسازی تبریز با بیان اینکه امسال تعداد تراکتورهای تولیدی این گروه از ۳۱هزار دستگاه گذشت، گفت: امسال صادرات ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور به بیش از ۲۰ کشور جهان ۴۵ میلیون دلار ارزش به دنبال داشت.
مصطفی وحیدزاده با بیان اینکه تا سه هزار دستگاه امکان افزایش صادرات تراکتور در این گروه صنعتی وجود دارد، اظهار کرد: پارسال تعداد تراکتورهای صادر شده یکهزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است. وی همچنین از ارسال ۵۰۰ دستگاه تراکتور به روسیه در سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا ۲ سال آینده روسیه بزرگ ترین بازار صادراتی ما باشد.
وحیدزاده ادامه داد: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور یاد شده به بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله روسیه، کوبا، کلمبیا، بولیوی، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، عراق، لبنان، عمان، قطر و امارات صادر شده است. وی همچنین از صادرات محصولات ریخته گری تراکتورسازی تبریز به چند کشور اروپایی از جمله ترکیه، آلمان و ایتالیا خبر داد و گفت: به دلیل کیفیت بالا و قیمت رقابتی محصولات تولیدی تراکتورسازی در بازارهای جهانی با اقبال بیشتری مواجه است.

۳۶هزار دستگاه تراکتور سال آینده تولید می شود

مدیرعامل گروه تراکتورسازی تبریز از هدف گذاری برای تولید ۳۵ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری خبر داد و افزود: به دلیل برخی مشکلات از جمله قطعی مقطعی برق در ماه های گذشته امسال بیش از ۳۱ هزار دستگاه تولید کردیم که برای سال آینده تولید ۳۶ هزار تراکتور را هدف گذاری کرده ایم.

تراکتورسازی تنها تولید کننده موتور کمباین است

مدیرعامل گروه تراکتورسازی تبریز تنوع سازی در تولید و توسعه انواع محصولات را برنامه سال آینده این شرکت اعلام و خاطرنشان کرد: هم اکنون سالانه تعدادی موتور کمباین، لیفتراک، آسانسور، ژنراتور برق، موتور چاه های آب کشاورزی را تولید می کنیم که با افزایش تولید موتور با ایجاد ارزش افزوده مانع خروج ارز از کشور می شویم.
وحیدزاده ادامه داد: سال گذشته هفت درصد بازار قطعه و لوازم یدکی تراکتور یا ماشین آلات در دست ما بود که امسال ۲۱ درصد قطعات یدکی در دست گروه تراکتورسازی تبریز است.
وحیدزاده با اشاره به راه اندازی خط تولید در کشور ونزوئلا و تاجیکستان در سال های گذشته، گفت: تولید تراکتور از سال ۱۳۹۵ در ونزوئلا متوقف شده بود که دوباره راه اندازی شده بر این اساس اگر همواره با دانش روز و علوم دانش بنیان حرکت کنیم همیشه سوار موج توسعه بوده و بازار جهانی دست ما خواهد بود.
وی کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین و رقابتی را عامل صادرات محور بودن محصولات تراکتورسازی دانست و افزود: در کشورهای پیرامون ایران از جمله ترکیه، پاکستان، هند، بلاروس و کره جنوبی تراکتور تولید می شود اما حتی کشور بلاروس با وجود داشتن خط تولید تراکتور، خواهان خرید تراکتور از ایران می باشند.
وحیدزاده با بیان اینکه تراکتورسازی بلاروس با ۳۵ هزار کارگر سالانه ۵۰ هزار تراکتور تولید می کند، گفت: تراکتورسازی تبریز با پنج هزار کارگر صفر تا ۱۰۰ تولید تراکتور از جمله موتور، بدنه و ریخته گری را با همکاری ۶۰۰ قطعه ساز داخلی انجام می دهد.

صرفه جویی ۱۵ میلیون دلاری با تولید تراکتور شالیزار

مدیرعامل گروه تراکتورسازی تبریز با اشاره به دستیابی این شرکت به تکنولوژی تولید تراکتور شالیزار گفت: سالانه ۱۵ میلیون دلار ارز با تولید این نوع تراکتور صرفه جویی می شود.
وحیدزاده با بیان اینکه نیاز شالی کاران کشور به این نوع تراکتور از محل واردات تامین می شد، افزود: با دستیابی این شرکت به فناوری مذکور نیاز آنان در داخل کشور تامین می شود.
وی اظهار کرد: تراکتور شالیزار در سبد تولیدات این شرکت و کشور خالی بود که به همت محققان واحد تحقیق و توسعه تراکتورسازی ایران طراحی شده و به زودی با تولید انبوه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی با اشاره به اینکه به زودی از این تراکتور رونمایی می شود، گفت: با تولید این نوع تراکتور، ایران در کنار معدود تولید کنندگان تراکتورشالی زار مانند آمریکا، ژاپن، کره، چین و هند قرار گرفته است.
وحیدزاده، با تاکید بر اینکه با دستیابی به تولید تراکتورشالیزار در تراکتورسازی، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده تکنولوژی تولید این نوع تراکتور در دنیا پیوست، ادامه داد: این تراکتور داری ویژگی های ۴۵ اسب بخار توان، وزن سبک برای کار در مزارع شالی با حجم آب بالا، ضد آب و دارای واتر پمپ و شاسی با ارتفاع بالا از سطح زمین برعکس سایر تراکتورهاست.
وی هدف گذاری برای توسعه و تولید محصولات جدید و متنوع را برنامه سال آینده اعلام کرد و گفت: تولید کامیون و کامیونت، بیل بکو، لیفتراک و انواع موتورهای دیزلی از سال آینده اجرایی می‌شود.
با بیان اینکه موضوع آینده پژوهی هم در صنعت و هم در اقتصاد مغفول مانده است، اظهار کرد: موضوع آینده پژوهی باید در برنامه اولویت دار صنایع باشد بر این اساس در گروه تراکتورسازی تکنولوژی و دانش مان را براساس نیاز بازارهای جهان و صادرات محور تنظیم کرده ایم که سفارت خانه ها بهترین مرجع برای عملیاتی شدن این موضوع هستند.
مدیرعامل تراکتورسازی تبریز با بیان اینکه اکنون به تکنولوژی و دانش فنی تولید تراکتور با قدرت بالای ۱۵۰ اسب بخار و نیز ۲۰۰ اسب بخار دست یافته ایم، گفت: برای صادرات این نوع تراکتور به کشور بلاروس که بازار بزرگی دارد، همکاری تنگاتنگی را آغاز کرده ایم و به زودی علاوه بر تراکتور معمولی تراکتورهای خاص شالیزار نیز به بلاروس صادر می شود.
وی همچنین از سفر چهار هیات مختلف روسی به تبریز برای بازدید از تراکتورسازی و عقد قرارداد فروش خبر داد و افزود: اولین بار ۲۰ سال پیش روس ها برای آموزش در زمینه تراکتور به تبریز آمدند و اکنون ۲ نمونه از محصولات جدید و باتکنولوژی بالا را به روسیه فرستادیم که چندی پیش پس از آزمایش های گوناگون کیفی و زیست محیطی، گواهینامه واردات تراکتور به روسیه و اوراسیا از سوی این کشور صادر شد.

خروج تراکتورسازی از تک محصولی

مدیرعامل گروه تراکتورسازی تبریز خروج از تولید تک محصولی را سیاست جدید این شرکت اعلام کرد و گفت: همان طور که اشاره شد تنوع سازی در تولید محصول، اشتغال پایدار و ایجاد ارزش افزوده در برنامه سال آینده ما قرار دارد که در این راستا ادوات سازی و نیز تولید لوازم یدکی و تولید کامیونت ، بیل بکو و غیره را در دستور کار قرار داده ایم .
وحیدزاده ادامه داد: در کشور ما بین تولید کامیون های بزرگ و کامیونت خلا وجود داشت که در این راستا تولید کامیون ۱۱ تن مد نظر ماست.
وی خاطرنشان کرد: به سمتی می رویم که ۵۰ درصد درآمد ما از محل تولید تراکتور و ۵۰ درصد نیز از طریق کسب و کارهای جدید از جمله تولید موتور ماشین های تجاری، ابزار و یدک، تولید لیفتراک، تیلر و مینی لودر باشد.
تراکتورسازی ایران هم اکنون با ۱۲ شرکت اقماری که هشت شرکت در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرزهای کشور ایران، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور می باشد.
این شرکت در زمان کنونی ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین می کند و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از ۴۱ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات انواع ترکتور، موتور و قطعات ریخته برای کشور داشته است./

About Author