سال آینده شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود

رییس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه گشایش های خوبی در عرصه اقتصادی کشور قابل پیش بینی است، گفت: افق اقتصادی سال اینده کشور را روشن می بینم و در این خصوص نباید شک کرد.
به گزارش ساقی آذربایجان، یونس ژائله در ششمین جشنواره تجلیل از حامیان حقوق مصرف کنندگان در تبریز، لازمه دست یابی به این افق روشن را توجه به بخش خصوصی در تمام حوزه های تولیدی، صنعتی، تجاری و بازرگانی بیان و اضافه کرد: به همین منظور باید نقشه راه رسیدن به توسعه اقتصادی و رشد درآمدهای سرانه طراحی، تهیه و تدوین شود که این کار باید با همکاری دولت، وزارت صمت و بخش خصوصی که اتاق های بازرگانی آنها را نمایندگی می کند، تدوین شود.
وی اظهار کرد: اقتصاد ایران به دلیل برخورداری از ظرفیت های بسیار وسیع در حوزه انرژی، موقعیت خاص جغرافیایی، نیروی انسانی ماهر، کارآفرینان زبده و بازارهای داخلی و خارجی توانایی گردش مالی سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار را دارد که باید از توان بخش خصوصی برای تحقق چنین هدفی که ارزو نیست، بهره برد.
ژائله قرار گرفتن ایران در منطقه ترانزیتی قاره های آسیا و اروپا و البته منطقه قفقاز را مزیتی بسیار مهم و به لحاظ اقتصادی غیر قابل چشم پوشی برشمرد و ادامه داد: به همین دلیل ایران باید به لحاظ اقتصادی روز به روز ثروتمندتر و قوی تر از روز قبل باشد نه اینکه در شرایط کنونی گیر کنیم و برای برون رفت از بحران های اقتصادی دست و پا بزنیم.
وی ظرفیت های بسیار بالای اقتصادی ایران را در جهان بی مانند خواند و با تاکید بر اینکه می توان با همدلی، همگرایی و هم افزایی به رشد قابل توجهی در عرصه های گوناگون رسید، یادآور شد: بر همین اساس ادعا می کنم هیچ قدرتی در جهان نمی تواند با بخش خصوصی ایران رقابت کند به شرطی که دولت حامی استوار این بخش باشد.
ژائله ادامه داد: با توجه به شرایط موجود کشور، سال آینده شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود و این موضوع با رشد بخش خصوصی و البته کوچک سازی دولت محقق می شود که در این رابطه باید بخش های غیرمولد را واگذار کرد و در این میان چه جایی بهتر از بخش خصوصی می توان پیدا کرد.
وی با بیان اینکه هیچ کسی از خارج کشور برای اقتصاد ایران کمک نخواهد کرد و باید همه دست در دست هم دهیم تا کشور را به سمت توسعه روز افزون رهنمون کنیم، گفت: باید از هم اکنون سوراخ های اقتصادی را پر و در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تهیه و تدوین نقشه راه اقدام کرد.
ژائله خواستار دست کشیدن از برخی اقدامات در عرصه اقتصادی شد و با بیان اینکه چنین سیاست هایی ما را به بیراهه می برد، اظهار کرد: بسیاری از شرکت ها و واحدهای تولیدی ایران و تبریز اکنون به نام های تجاری منطقه و جهانی تبدیل شده اند که این موضوع در شرایط تحریمی محقق شده، پس باید واحدهای تولیدی و صنعتی به سمت و استقبال مصرف کنندگان بروند.
وی ادامه داد: در حال حاضر واحدهای تولیدی داخلی در “سطح” وضعیت خوبی دارند اما برای جهانی شدن باید به “عمق” نیز پرداخته شود و این عمق به معنی افزایش تولید و حجم محصولات با هدف تسخیر بازارهای جهانی و نه منطقه ای است، چون ظرفیت این فعالیت ها در کشور وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز حمایت از کارآفرینان را ناکافی دانست و با اشاره به اینکه دولت هم در فشار است، افزود: در هر حال دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کامل و راسخ داشته باشد چون حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور تنها از این طریق ممکن است.
ژائله رشد ۴۰ درصدی صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی در سالجاری نسبت به پارسال را نمونه ای موفق از فعالیت های بخش خصوصی دانست و گفت: هم اکنون ۹۵ درصد اقتصاد این استان در دست بخش خصوصی است و به همین دلیل باید سهم افزون تری از حمایت های دولتی را پشت خود داشته باشد.

About Author