امکان اشتغال جدید در کشت و صنعت مغان فراهم می‌شود

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت:با یک سرمایه‌گذاری جدید امکان اشتغال بیشتر در بخش زراعی دامی و باغی این شرکت فراهم می‌شود.
به گزارش ساقی آذربایجان اسدالله محسن زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمینه یک سرمایه‌گذاری جدید با اعتبار ۲۲ هزار میلیارد تومان در این شرکت آماده شده که در صورت تحقق هزاران شغل جدید در شرکت کشت و صنعت مغان ایجاد خواهد شد.
وی ایجاد اشتغال جدید را نیازمند بسترسازی و آماده کردن زیرساخت ها دانست و گفت: تعیین تکلیف نشدن وضعیت شرکت در اصل ۴۴ مانع سرمایه‌گذاری دولتی شده ولی در سفر رئیس جمهوری به اردبیل سرمایه‌گذاری جدید در این شرکت مطرح و رئیس جمهوری هم در این مورد قول مساعد دادند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه زنجیره صنایع تبدیلی در این شرکت تکمیل می‌شود افزود: ایجاد زنجیره صنایع تبدیلی هم در دستور کار قرار گرفته که با راه اندازی آن تحول بزرگی در شرکت به لحاظ تولید و اشتغال ایجاد خواهد شد.
محسن زاده اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را یادآور شد و گفت:از سال‌های آینده با استفاده از این روش آبیاری شاهد افزایش راندمان تولید در بخش زراعت و باغات شرکت خواهیم بود و در حال حاضر هم افزایش راندمان ۳۱ درصدی گندم، ۲۱ درصدی کلزا و ۴۱ درصدی چغندر قند و افزایش تولید شیر و شکر شرکت محقق شده است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد:به رغم کاهش سه هزار هکتار از اراضی شرکت ناشی از واگذاری آن به عشایر میزان تولیدات شرکت افزایش یافته هرچند نارسایی‌هایی هم در بخش های مختلف وجود دارد ولی باید اعتراف کرد که شرکت در وضعیت بهتری قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه میزان تولید محصولات باغی این شرکت ۲۵ درصد افزایش یافته است افزود: تلاش بر این است روند صعودی در سال‌های آینده هم تداوم داشته باشد.
امکان اشتغال جدید در کشت و صنعت مغان فراهم می‌شود
محسن‌زاده افزود: باغات میوه شرکت در دهه‌های گذشته به دلیل نبود سرمایه‌گذاری به مجموعه‌ای زیانده تبدیل شده بود که در حال حاضر از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار مجتمع باغات ۱۲۰۰ هکتار بهره اقتصادی دارد و بقیه با عمر بیش از ۳۰ سال فرسوده شده است که امسال به اصلاح و توسعه ۲۵۰ هکتار اقدام شده و در سال‌های آینده این کار ادامه خواهد یافت.
وی اظهارکرد: با تامین بموقع نهاده‌های باغی و نظارت دقیق در هرس درختان امسال تولید محصولات باغی این شرکت از پنج هزار و ۶۰۰ تن به هفت هزار تن افزایش یافته است.
محسن‌زاده گفت: کل باغ زیتون شرکت در حال حاضر ۳۰۰ هکتار می‌باشد که ۷۰ هکتار آن امسال ایجاد و جهت جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده نسبت به فرآوری آن اقدام شده و با استحصال کنسرو زیتون در بسته‌بندی‌های شیک روانه بازار مصرف می‌شود.
شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.
این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.
این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

About Author