انتقال آب از عمارت و قزل‌اوزن به اردبیل

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: انتقال آب از سد عمارت با ظرفیت ۱۱۸ میلیون متر مکعب و یا قزل‌اوزن به دشت اردبیل باید با اولویت اجرایی شود.
به گزارش ساقی آذربایجان ، جبرائیل رمضانی در نشست سازگاری منابع آب در اردبیل اظهار کرد: ما چالش تأمین آب شرب را در شهر اردبیل سال‌هاست که به گوش مسئولان کشوری و استانی رساندیم اما گوش شنوایی برای حل این مشکل و چالش جدی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: ما باید پنج سال پیش مودل دوم تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل را عملیاتی و اجرایی می‌کردیم تا بخشی از دغدغه‌ها در این حوزه رفع می‌شد اما به دلیل بی‌توجهی مسئولان و عدم تأمین اعتبار مورد نیاز، این کار مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه از ظرفیت تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل تا یک‌هزار و ۴۰۰ متر مکعب به شکل کامل استفاده می‌شود، گفت: ما در کنار سختی آب، در طعم و مزه آب نیز با برخی مشکلات روبه‌رو هستیم که امیدواریم به رغم بهداشتی بودن آب اردبیل، با بهبود تجهیزات و امکانات تصفیه‌خانه در ارتقا مزه و طعم آب اردبیل نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه انتقال آب از حوزه آبریز موضوع جدی است که در سال‌های گذشته مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است، گفت: ما در کوتاه‌ترین زمان باید انتقال آب از عمارت، ارس یا قزل‌اوزن را مورد توجه قرار دهیم تا در بلند مدت مشکل تأمین آب در اردبیل نداشته باشیم.
وی افزود: اولویت اول سد عمارت تأمین آب گرمی، پارس‌آباد و منطقه مغان است و قطعاً از این سد می‌توانیم منابع آب اردبیل را نیز تأمین کنیم.
رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: انتقال آب از قزل‌اوزن نیز بیش از این مورد توجه قرار گرفته بود که متأسفانه اجرای این پروژه نیز با غفلت و بی‌توجهی مسئولان وقت شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت.برای ارتقا آب شرب اردبیل به صورت مقطعی سیستم داکت را به سرعت فعال خواهیم کرد تا ورودی آب خام به سیستم تصفیه‌خانه با کیفیت بالا بوده و تصفیه‌خانه را نیز در ابعاد فنی ارتقا ببخشیم.
رمضانی از جمع‌آوری چاه‌های داخل شهر خبر داد و بیان کرد: عمده این چاه‌ها با مشکل آرسنیک روبه‌رو هستند که ما سعی داریم چاه‌های داخل شهر را به مخزن شورابیل هدایت کرده و به ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب مخزنی را در اردبیل ایجاد کنیم.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما با اعتبار دولتی نمی‌توانیم به این زودی‌ها مودل دوم را اجرایی کنیم که بهتر است از ظرفیت ماده ۵۶ در این زمینه استفاده کنیم.هر چند عده‌ای در وزارت نیرو و خود استان بر این باورند که بارش باران و برف مشکل کم آبی را برطرف کرده اما بارش‌های ماه‌های اخیر هیچ فایده‌ای در تأمین منابع آب اردبیل نداشته و عمده آنها به صورت سطحی از محدوده استان خارج شده‌اند. زمانی می‌توانیم از ظرفیت بارش برف و یخچال ایجاد شده در سبلان استفاده کنیم که امکان بهره‌برداری از این توانمندی با استفاده از تجهیزات مناسب فراهم آید.
رمضانی افزود: برای انتقال آب از ارس، قزل‌اوزن و یا عمارت به میلیاردها تومان اعتبار برای انجام مطالعات امکان‌سنجی نیاز داریم تا بتوانیم شرایط مناسبی را ایجاد کنیم.
وی ضرورت تکمیل زوم‌بندی در داخل شهر را تا آغاز تابستان یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما در آب شرب اردبیل با شرایط بحرانی روبه‌رو هستیم که امیدواریم هر چه سریع‌تر با راهکارهای مناسب و حل مشکل جذب اعتبارات طرح‌های عملیاتی را به سرانجام برسانیم. برای ارتقا کیفی آب اردبیل اصلاح زوم‌بندی، احداث خط دوم، برج آبگیر و سایر برنامه‌های اولویت‌دار در دستور کار است و انتظار می‌رود مشکلات و نارسایی‌ها به سرعت برطرف شود.
رمضانی بیان کرد: ما از ظرفیت تأمین منابع مالی و مدل‌های سرمایه‌گذاری در اجرای این پروژه‌ها و فراخوان انتقال آب اردبیل استفاده می‌کنیم و امیدواریم شرایط مطلوبی را در تأمین آب اردبیل نظاره‌گر باشیم.

About Author