دشت تشنه خوی در انتظار احداث سد الند

شهرستان خوی با داشتن دو رودخانه پر آب الند و قطور با ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب جاری در حال حاضر بخاطر خشکسالی ها و کاهش نزولات آسمانی بعنوان دشت ممنوعه در بخش آب قرار گرفته است و مزارع حاصلخیز و باغات معروف و سرسبز خوی یکی پس از دیگری خشک شده و از بین می روند .
به گزارش ساقی آذربایجان ،بر اساس نظر متخصصین وکارشناسان آب و کشاورزی احداث سد الند جزو ضروریات دشت شهرستان خوی می باشد و در دستور کار قرار گرفته تا علاوه بر تامین آب شرب ،آب کشاورزی و آب صنعتی برای سرمایه گذاری مشاغل مربوط به آب نیز تامین شود.
عادل نجف زاده، نماینده مردم خوی و چایپاره در گفت و گو با ایسنا بابیان اینکه پس از مراجعات فراوان از وزیر نیرو مجوز و دستور احداث الند را گرفته ام، تصریح کرد : از سال گذشته مطالعات با استفاده از آخرین وسایل و دستگاه های پیشرفته حفاری برای مطالعه احداث سدالند در دره جهنم دره قریس آغاز شده و در حال حاضر هم این مطالعات با قدرت تمام ادامه دارد.
نجف زاده ادامه داد : بر آن هستیم که به محض اتمام مطالعه سد الند احداث آن توسط پیمانکاران قدرتمند و با تجربه آغاز شود تا دشت خوی پس از سالیان طولانی کامش سیراب شود.
رهبردین، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد : برای احداث الند خوی هیچ مشکل مالی و اعتباری وجود ندارد و به محض پایان مطالعات آن احداث سد با قدرت تمام آغاز می شود.
وی تصریح کرد: احداث سد الند خوی جزو مطالبات بحق مردم خوی است که باید انجام شود.
ناجی از کارشناسان امور فنی و متخصص سدهای کشور نیز در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: واقعا در کجای کشور ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب جاری را به هدر می دهند ؟!
وی افزود : احداث سد الند به تولد دوباره خوی در بخش مزارع و باغات و صنعت وکشاورزی منجر خواهد شد.
ناجی حجم ابگیری سد الند خوی را ۱۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت : نباید در احداث این سد استراتژیک هیچ تعللی شود.

About Author