انحلال باشگاه شهرداری تبریز بیشترین ضربه را به بسکتبال استان زد

مشکلات مالی و عدم حمایت های استانی، دلسردم کرد!

 

دستیابی به عناوین قهرمانی و فتح سکوهای جهانی و بین المللی آرزوی هر ورزشکاری است که در عرصه ورزش قدم می گذارد و برای رسیدن به این هدف چه در قالب انفرادی و چه تیمی به امکانات و شرایطی نیاز دارند که باید از سوی مسوولان بالادستی این حوزه یا بخش خصوصی تامین و فراهم شود.
ورزشکاران و تیم های بسیاری از آذربایجان شرقی در عرصه قهرمانی فعالیت می کنند که برخی از این افراد و تیم ها به رغم داشتن استعدادها و ظرفیت های بالا، به دلایل مختلف از جمله نبود امکانات و فراهم نبودن شرایط مالی، مجبور به فعالیت در رده های پایین و سپری کردن دوران حرفه ای و قهرمانی خود در زیررده ها و رقابت های محلی می شوند.
هر از چند گاهی افرادی در قالب بخش خصوصی و با نیات مختلف در صدد حمایت از ورزشکار و یا تیمی بر می آیند که در ادامه و با توجه به بالا بودن هزینه های ورزش حرفه ای و قهرمانی، کار را نیمه تمام رها کرده و مشکلی بر دیگر مشکلات این قشر اضافه می کنند.
یکی از رشته هایی که در آذربایجان شرقی به رغم داشتن استعدادهای خوب و درخشان، مورد بی مهری باشگاه ها، صاحبان صنایع و بخش خصوصی واقع شده رشته بسکتبال است، این رشته با شهرداری تبریز عنوان قهرمانی لیگ برتر در فصل ۹۷ – ۹۶ را نیز تجربه و انگیزه فعالان این رشته را دوچندان و به آینده امیدوار کرد اما با قطع شدن حمایت های مادی محدود بخش خصوصی، فعالان این رشته جذاب بار دیگر برای درخشش و رشد راهی استان های دیگر شدند.
البته فعالیت های خوبی در عرصه های پایه این رشته ورزشی از سوی هیات استانی در حال انجام است اما همه این فعالیت ها در صورتی خود را نشان می دهد که افراد یا باشگاه ها اعم از دولتی و غیردولتی وارد عرصه حمایت از رشته ورزشی بسکتبال در بحث قهرمانی شوند تا استعدادهای بسکتبال آذربایجان شرقی از طریق تیم های این افراد یا باشگاه ها، به رده های بالاتر و ملی راه یابند و عرض اندام کنند.
سال گذشته تیم توفارقان آذرشهر با حمایت مالی بخش خصوصی و پس از دوری کوتاه مدت از لیگ برتر، دوباره به لیگ برتر راه یافت اما از همان ابتدا و به دلیل محدود بودن منابع مالی و عدم حمایت استانی از دولتی گرفته تا خصوصی، حضوری ضعیف در لیگ برتر را آغاز کرد و در پایان نیز با قرار گرفتن در قعر جدول و عدم حضور در برخی بازی های هفته های پایانی، با لیگ برتر خداحافظی و نوجوانان و جوانانی را که با هزار سودا در این رشته وارد شده بودند دلسرد کرد.
مالک این باشگاه بارها عنوان کرده بود که توان رقابت ها با تیم های دولتی را ندارد و اگر مقام های استانی و صنایع استان از این تیم حمایت نکنند و تیم به لیگ یک سقوط کند دیگر در این تیم هزینه نخواهد کرد و همین گونه شد و این تیم به دلیل محدودیت های مالی، راه سقوط را در پیش گرفت و بسکتبال تبریز و آذربایجان شرقی فاقد نماینده در سطح اول این رشته ورزشی شد.
دلایل زیادی برای عدم موفقیت بسکتبال استان در لیگ برتر و عرصه قهرمانی عنوان می شود که از مهم ترین آنها می توان به مشکل مالی و همچنین نبود زیرساخت در شهرهای غیر از مرکز استان اشاره کرد.

حضور مقتدرانه در لیگ برتر مستلزم وجود زیرساخت و بودجه بندی درست است

رییس هیات بسکتبال آذربایجان شرقی با بیان اینکه حضور پرقدرت در رقابت های لیگ برتر مستلزم وجود زیرساخت و همچنین بودجه بندی درست است و تیم ها و یا باشگاه های حاضر در این سطح از رقابت ها باید پشتوانه مالی داشته باشند.
سیامک گهرخانی با بیان اینکه از نظر زیرساخت در رشته بسکتبال در تبریز هیچ مشکلی وجود ندارد و سالن های این شهر توانایی میزبانی از رقابت های مختلف را دارند اما در شهرستان آذرشهر که محل بازی های خانگی تیم توفارقان در لیگ برتر بود این زیرساخت وجود نداشت.
وی اضافه کرد: تیم توفارقان از لیگ ۲ شروع کرد و توانست وارد رقابت های لیگ برتر شود اما به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت مالی در هر ۲ بار به لیگ دسته پایین سقوط کرد.
گهرخانی با اشاره به گفته های مالک باشگاه در مورد عدم حمایت های مالی از این تیم به رغم وعده های داده شده از سوی برخی نمایندگان مجلس، گفت: وقتی بخش خصوصی به دنبال تیمداری در لیگ برتر است باید پشتوانه مالی داشته باشد و حداقل ۶۰ درصد خود را از منابع شخصی تامین و پرداخت کند و برای باقیمانده هزینه ها نیز به دنبال حامی ملی و دیگر حمایت ها باشد.
وی اضافه کرد: متاسفانه بخش خصوصی ۲۰ درصد هزینه ها را نیز ندارد و طبق شنیده ها، حتی ریالی از مبلغ قرارداد بازیکنان بسکتبال توفارقان پرداخت نشده است و همین امر بر روحیه بازیکنان تاثیر گذاشت و نتایج ضعیف و در نتیجه حذف ار رقابت ها را رقم زد.
رییس هیات بسکتبال آذربایجان شرقی با بیان اینکه، با حذف توفارقان از لیگ برتر و قرارگرفتن این تیم در قعر جدول، ضربه بزرگی به بسکتبال آذربایجان شرقی وارد شد، گفت: متاسفانه تیمی که قهرمان لیگ یک شده بود با بی تجربگی باشگاه از هم پاشید در صورتیکه اگر مسئولان این باشگاه هفتاد هشتاد درصد تیم دسته یک را حفظ و آن را تقویت می کردند، این تیم می توانست نتایج بهتری بگیرد.
گهرخانی از عدم استفاده از نظرات افراد فنی و پیشکسوتان در تصمیمات باشگاهی نیز به عنوان دلایل موفق نشدن توفارقان در لیگ برتر نام برد و افزود: حضور این نفرات در بدنه باشگاه می توانست به تیم کمک کند.
وی به انتخاب سرمربی خارجی در این تیم یا جذب بازیکنان خارجی اشاره کرد و گفت: هرچند سطح بسکتبال ترکیه بالاست اما چنگیز کاراداغ رزومه خوبی نداشت و نتوانست موفق عمل کند و تنها هزینه ای بر هزینه های تیم اضافه شد.
گهرخانی: چنگیز کاراداغ در تیم توفارقان آذرشهر نتوانست موفق عمل کند و تنها هزینه ای بر هزینه های این تیم اضافه کرد
وی ادامه داد: به رغم همه مسایل، هیات بسکتبال استان بارها اعلام کرده بود که آماده است از نظر مشاوره و مسائل فنی در کنار تیم باشد و تیم کمک کند اما چنین درخواستی از سوی باشگاه ارایه نشد.
رییس هیات بسکتبال استان در مورد آینده این تیم و مالک باشگاه عنوان کرد: هرچند آقای برزگر به صورت رسمی چیزی اعلام نکرده اما این تیم به دلیل حضور نیافتن در چند بازی پایانی، طبق قوانین فدراسیون، به پایین ترین دسته رقابت ها یعنی لیگ ۲ می افتد و در صورت ادامه حیات، باید از این لیگ شروع کند.
گهرخانی به برنامه های هیات نیز اشاره کرد و گفت: بسکتبال اگر مثل سایر رشته ها مورد حمایت قرار نگیرد مشکلاتش پابرجا خواهد بود که امیدواریم با حمایت مس سونگون، سال آینده شاهد حضور تیمی از استان در لیگ کشوری با حمایت این مجموعه باشیم.
وی با بیان اینکه بسکتبالیست های جوان استان جزو پنج تیم برتر کشوری هستند و ۶ نفر از آنها به اردوی تیم ملی نیز دعوت شده اند، گفت: باید از این استعدادها حمایت کنیم تا مجبور نشوند برای رشد و عرض اندام به سایر استان ها بروند.

مشکلات مالی و عدم حمایت های استانی، دلسردم کرد

مالک باشگاه توفارقان با بیان اینکه تیمداری در لیگ برتر هزینه های زیادی دارد و از همان ابتدا اعلام کرده بودم که به تنهایی نمی توانم از عهده این کار برآیم، گفت: مشکلات مالی و هزینه های هنگفت و عدم حمایت های استانی، دلسردم کرد و دیگر دوست ندارم در این تیم هزینه کنم.
حبیب برزگر به سختی های صعود این تیم به لیگ برتر و حضور در این رقابت ها اشاره کرد و افزود: وقتی در لیگ یک قهرمان و راهی لیگ برتر شدیم نمایندگان مجلس و مسوولان ورزش استان که در جشن قهرمانی حضور داشتند قول حمایت دادند اما هیچ یک از آنها عملی نشد و به تنهایی مجبور شدم هزینه های تیم لیگ برتری را که بسیار بالا بود تامین کنم و حتی وعده تجهیز سالن حجاب آذرشهر برای میزبانی نیز عملی نشد و در این مسیر به کلی تنها شدیم.
وی گفت: به دلیل نبود منابع مالی نتوانستیم بازیکنان بزرگ را به خدمت بگیریم و با داشته هایمان در لیگ برتر حاضر شدیم که اختلاف تیم های بالا و ته جدول از نظر بازیکن بسیار بود.
برزگر اضافه کرد: با چند مرکز صنعتی در خصوص حمایت از این تیم صحبت کردم که هیچکدام به وعده های خود عمل نکردند و حتی مس سونگون نیز حاضر به حمایت نشد و توفارقان حتی در خانه خود تنها بود.
وی اضافه کرد: توفارقان در صورتی که پنج میلیارد تومان حمایت مالی می شد می توانست در لیگ برتر بماند اما چنین نشد و دریغ از یک ریال کمک مالی، و نتیجه همین حمایت نکردن ها چیزی جز سقوط نمی توانست باشد چرا که در ورزش حرفه ای و قهرمانی، پول بسیار مهم است و هر تیمی که این فاکتور مهم را نداشته باشد شانسی برای ماندن در لیگ برتر ندارد.

انحلال باشگاه شهرداری تبریز بیشترین ضربه را به بسکتبال زد

رییس هیات بسکتبال آذربایجان‌شرقی معتقد است که انحلال باشگاه شهرداری تبریز بیشترین ضربه را به این رشته ورزشی در استان زد و آن قهرمانی را از یادها برد.
گهرخانی افزود: اگر در آن سال شهرداری به تیمداری ادامه می داد و منحل نمی شد روزهای بهتری در انتظار بسکتبال استان بود و حامیان مالی بیشتری وارد این عرصه و حمایت از این رشته می شدند.
وی به حضور دوباره توفارقان در لیگ برتر و حذف دوباره آن از این رقابت ها اشاره کرد و گفت: با توجه به زیر ساخت های موجود و همچنین نبود حامیان مالی واقعی، حضور در لیگ برتر در هر دوره برای این تیم دردسرساز شد و قابل پیش بینی بود که این تیم با این حد از بازیکنان نمی تواند کاری از پیش ببرد.

About Author