بازنگری طرح جامع گردشگری اردبیل

استاندار اردبیل گفت: طرح جامع گردشگری به لحاظ توسعه شهرهای استان و آمایش سرزمینی بازنگری و در آینده نزدیک تدوین می‌شود.
اکبر بهنامجو در نشست بررسی طرح جامع گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: طرح جامع گردشگری پیش از استان شدن اردبیل تدوین شده است و نیاز به بازنگری کلی دارد که با هماهنگی میراث فرهنگی، جهاد دانشگاهی، استانداری و یک تیم قوی از استادان برجسته کشوری تدوین و بازنگری خواهد شد.
وی با بیان اینکه در طرح بازنگری همه نیازمندی‌ها و ایده‌ها به‌روز می‌شوند، افزود: عملیاتی کردن ایده‌هایی که از لحاظ کمی و کیفی در طرح جامع گردشگری نیاز بود، پیاده شده است و روند کار رو به پیشرفت دارد.
استاندار اردبیل بیان کرد: امکانات، فرصت‌ها، تهدیدها و محدودیت‌های استان در بازنگری طرح شناسایی شده و هدایت شیوه‌های بهره‌برداری از منابع آب‌های معدنی و کاهش وابستگی‌های فصلی به خوبی دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه باید برای ماندگاری بیشتر مسافران در استان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، اضافه کرد: بهره‌گیری از ساز و کارهای لازم برای بازتوزیع گردشگران در شهرستان‌های شمالی و جنوبی، استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری شهر اردبیل از جمله مجموعه شیخ صفی و جاذبه‌های منحصر به‌فرد از هدف‌های اصلی طرح جدید است.
بهنامجو ادامه داد: با اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل ظرفیت جدیدی برای گرشگری استان ایجاد می‌شود و از این رو باید طرح بازنگری گردشگری با نگاه بین‌المللی و چشم‌اندازی دست‌کم ۱۵ ساله تدوین شود.
وی گردشگری سلامت را از جمله بخش‌های مهم این طرح برشمرد و گفت: با توجه به مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، انجام طرح‌های مختلف مشترک بین ۲ کشور باید با انگیزه بیشتر نسبت به گردشگری پزشکی و سلامت صورت گیرد.
استاندار اردبیل از پژوهشگران طرح جامع گردشگری خواست در حین تحقیق ضمن برطرف کردن کاستی‌های موجود در آمایش سرزمینی مشخص کنند که چند درصد نیازمندی‌های استان تا کنون مورد توجه بوده و چه اقدام‌های جدیدی باید در طرح بازنگری اعمال شود.
وی تاکید کرد: کمبودها و ظرفیت‌ها در این طرح باید به طور کامل مشخص شود و اینکه در وضعیت بحرانی شیوع کرونا چه نارسایی‌هایی در استان اردبیل از لحاظ جمعیتی مشاهده می‌شود نیز در طرح نهایی اعمال شود.
اردبیل با حدود یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی همسایه است و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه به شمار می‌رود.
پیش از شیوع ویروس کرونا ۳۲ واحد هتل، ۸۷ واحد هتل آپارتمان، ۹۸ واحد مهمان‌پذیر، سه واحد کمپینگ و ۲ مجتمع گردشگری در کنار ۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی سالانه پذیرای هشت میلیون نفر گردشگر داخلی و افزون بر ۱.۶ میلیون گردشگر خارجی را در این استان میزبانی می‌کردند.
پل معلق مشگین‌شهر، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی، وجود پیست اسکی آلوارس و سرعین به عنوان شهر چشمه‌های بهشتی از جاذبه‌های پر بازدید استان اردبیل است.

About Author