بازی با آبرو و حیثیت مردم در بانک ها

اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ دکتر جلال معالی

از آن زمان که یادمان دادند اگر به یکی کمکی می خواهید بکنید ،حفظ آبرو کنید که شرمسار نشود ،ماهم با این روال بزرگ شدیم .
اهمیت حفظ آبروی مردم بارها در مقاطع مختلف اجتماعی تاکید و رعایت آن را از واجبات دانسته اند.
اما نکته عجیبی که این روز ها من در چند فروشگاه و مکان های مختلف دیدم این بود که بانکها با این قوانین من در آوردی حقیقتا دارند با حیثیت وآبروی مردم بازی می کنند!
این ، آنی نبود که سالها به ما آموخته بودند .
دوستی می گفت چکی داده بودم که اتفاقا مبلغ چشمگیری هم نبود ،ساعت ۶/۴۰ صبح برگشت خورد ، درحالیکه حقوق ما را نزدیک ظهر زدند ، میگه اون کسی که چک دستش بود از لجش چک را وصول نمی کرد که حسابم بسته بمونه ..تازه یکماه و اندی بعد دلش به رحم آمد و‌چک را وصول کرد و منم رفتم جهت رفع سوء اثر که اینکار هم کردم.
اما نکته عجیب وقابل توجه اینکه بعد از رفع سو اثر خواستم حساب یک خرید را به صورت چک پرداخت کنم ، وقتی نزد صاحب فروشگاه خواستم ثبت چک صیادی کنم که ثبت نشد و گزینه ای با این مضمون نشان داده شد که نامبرده دارای یک چک برگشتی است .
دوستم می گفت: تمام بدنم از خجالت خیس شد انگار جنایتی مرتکب شده باشم به قدری حالم بد شد که فروشنده موضوع را فهمید و مرا در روی صندلی نشاند و یک لیوان آب برایم آورد تا گلوی خشک شده ام پاره نشود، بعدش هم گاو صندوق فروشگاه را باز کرد ، یک دسته چک برگشتی نشانم داد و گفت: نگران نباشید همه در وضعیت مالی غیر عادی هستند.پاسخ دادم آخه من چک برگشتی ام را رفع سوء اثر کردم ، چرا با آبروی مردم بازی می کنند؟ کجای دنیا ساعت ۶/۴۰صبح چک برگشت میزنند ، بعدش هم آبروی صاحب حساب را به حراج می گذارند؟ سابق بر این حتی اگر حساب خالی بود کارمند محترم بانک زحمتی می کشید و با تلفن صاحب حساب را مطلع می کرد!
تازه چک برگشتی که به حساب رفته و وصول شده و بعدش هم رفع سو اثر گشته چرا باید به همین خاطر چک دیگری را ثبت نکند و آن پیامی که قطعا برای تحقیر شخصیت مشتریان هست را ارسال کند؟
مورد دیگری اینکه ، یک عده هم بیکار و دنبال آزار و از بین بردن حرمت اجتماعی مردم هستند ، چک برگشتی را که الان وجه در حساب دارد را تعمدا وصول نمی‌کنند تا حساب یه بدبخت دیگر که حقوق ماهیانه اش در آن حساب هست بسته بماند و یکماه و شاید هم زیاد خودش و اهل و عیالش ،با این وضع گرانی کمر شکن ،گرسنه بخوابند! آخه این درسته؟ چه کس یا کسانی این قوانین من درآوردی آبرو بر را وضع می کنند که مردم ، کارمند، کارگر شریف ، نتوانند در جامعه سری بالا بگیرند ؟ وگرنه رئیس روسا که چک شان برگشت نمی خورد ، خدا را شکر همیشه در وضع مالی بالاتر از نرمال هستند!
حفظ حیثیت و آبروی انسانها سفارش بزرگان دین اسلام و از اوجب واجبات است..آبروی مردم را بازی نگیرید! همین .

About Author