بحران آب و مشکلات کشاورزان ایلخچی/ نابودی کشاورزی منطقه با ویلاسازی ها

بدنبال عدم موفقیت برخی دستگاه‌ها و مسئولان ذیربط در رابطه با حل مشکلات کشاورزان ایلخچی ، به همت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز باحضور مسئولان استانی و شهرستانی ، اساتید ، محققان وکارشناسان کشاورزی و تنی چند از نمایندگان کشاورزان ایلخچی جلسه ای در خصوص مشکلات کشاورزان ایلخچی بویژه پسته کاران در بحث کمبود آب ، هزینه های سرسام آورسم وکود ، فنس کشی باغات برای حفظ محصولات کشاورزی ، احداث خانه کارگری یا نگهبانی و … در محل اتاق بازرگانی تبریز تشکیل وابعاد آن مورد بررسی قرارگرفت.
به گزارش ساقی آذربایجان محوریت این جلسه که درخصوص دومشکل اساسی کمبود آب ونحوه مدیریت استفاده از آبهای زیرزمینی و مشکلات اخذ مجوز احداث خانه کارگری و فنس کشی بود تمامی جوانب مختلف آن توسط اعضای جلسه وعلل وموانع عدم موفقیت در کنترل مصرف آب و راهکارهای عملی مورد بررسی قرار گرفت .
قاسم قویدل در این نشست با اشاره به همت کشاورزان ایلخچی در اصلاح خود جوش الگوی کشت پسته بجای پیاز را حرکت ستودنی عنوان کرد و گفت : ایلخچی با اصلاح الگوی کشت به یکی از قطب های مهم پسته درکشور تبدیل شده و حاشیه‌های دریاچه ارومیه مستعد این محصول استراتژیک و ارزآور است که حمایت وتقویت آن همت و همکاری همه دستگاه‌ها را می طلبد .
شهرام شفیعی معاون سازمان جهاد کشاورزی هم گفت: صدور مجوز احداث خانه کارگری یا خانه باغ وفنس کشی قوانین و مقررات خاص خود را دارد وبدون طی مراحل قانونی آن ، صدور مجوز امکان پذیر نیست .وی عدم تبدیل آبیاری سنتی را به روش های نوین آبیاری بی میلی وعدم استقبال کشاورزان عنوان کرد و افزود : محدودیت منابع آب وبالا بودن E.c آب و عدم مشارکت کشاورزان باعث شده از ۱۰۰۰ هکتار اراضی ایلخچی تنها ۳۵ هکتار از آن را به روش های نوین آبیاری تبدیل کنیم .
صمد رحیم زاده از کشاورزان ایلخچی به مشکلات این صنف از جمله اخذ عوارض زیاد آب چاه‌ها در صورت مصرف مازاد ، عدم نظارت دستگاههای نظارتی بر کیفیت و مواد ترکیبی سموم و کودهای شیمیایی در بازار آزاد اشاره کرد و گفت : عدم نظارت وحمایت دستگاههای نظارتی ازکشاورزان و برخوردهای قاطع با برخی تولیدکنندگان و فروشندگان درتولید سموم و کودهای شیمیایی تقلبی ، ضمن دلسردی ومتضرر شدن کشاورزان باعث بخاطر افتادن سلامت مصرف کنندگان گشته که لزوم حمایت تمامی دستگاه های نظارتی تنها بیش از پیش احساس می شود .
جلال حق شناس در واکنش به اظهارات معاون سازمان جهاد کشاورزی در عدم همکاری کشاورزان برای جایگزینی سیستم نوین آبیاری بجای آبیاری سنتی گفت : کشاورزان همیشه با سیاست های جهاد کشاورزی همراهی کرده و می کنند و۱۴۰۰ کشاورز اراضی یال برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در ۱۶۲ هکتار نشانگر این امر است ، اما متاسفانه تعلل و ارایه آمارهای غیر واقعی و سیاست های غلط در طول ۲۰ سال گذشته از سوی برخی مسئولان جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان ذیربط ، ضمن نابودی دریاچه ارومیه باعث شده راهکارهای ارائه شده باشکست مواجه شود وتا زمانی که از علم کارشناسان وعمل کشاورزان استفاده نشود موفقیتی حاصل نخواهد شد .
وی در این نشست گریزی به تبعیض وبی عدالتی در فنس کشی و احداث خانه کارگری زد وافزود : کشاورزان در راستای تداوم کشاورزی وحفاظت از سرقت محصولات ، نگهداری ادوات کشاورزی و همچنین برای در امان بودن از باد و باران حق فنس کشی و احداث یک بنای ۳۰ متری واخذ مجوز انشعاب برق را ندارند ولی عده ای از اقشار مختلف جامعه ، برخلاف مقررات جهاد در اراضی کشاورزی با دیوار کشی آنچنانی و احداث ویلاهایی که مانع تداوم کشاورزی است و صرفاً برای خوش گذرانی بوده براحتی انشعابات برق و گاز و ..‌. اخذ می کنند !!! وکسی هم جلودار آنها نیست واینجاست که تبعیض وبی عدالتی بیداد می کند که بایستی مسئولان ارشد استانی معمای این موضوع را پیدا کنند .
باقر رحیم زاده عضو کمیسیون کشاورزی و صادرات اتاق بازرگانی تبریز برگزاری جشنواره پسته ایلخچی در دوسال اخیر توسط کشاورزان را مثبت ارزیابی کرد و گفت : برگزار جشنواره پسته درایلخچی باعث تشویق پسته کاران شده و می تواند از نظر اقتصادی تاثیر زیادی برای منطقه داشته باشد .
وی در پاسخ به ادعای رئیس جهاد کشاورزی اسکو مبنی بر برگزاری کلاسهای آموزشی و جشنواره پسته در ایلخچی توسط جهاد اسکو گفت : برگزاری کلاسهای آموزشی و جشنواره پسته در ایلخچی به همت کشاورزان وبا هزینه خود آنها بوده و جهاد اسکو بدون اینکه گرهی از مشکلات کشاورزان را باز کند نقشی در برگزاری آنها نداشته و برای پوشش سهل انگاری خود ، با انعکاس گزارشات چنین جشنواره های می خواهند نهایت بهره برداری از آن را به نفع خود ببرند .

گزارش از : جلال حق شناس

About Author