بروز حادثه شبیه متروپل آبادان در بازار حاج یوسف اردبیل محتمل است

عضو شورای شهر اردبیل با بیان اینکه بروز مشابه ریزش متروپل آبادان در بازار حاج یوسف اردبیل دور از انتظار نیست، گفت: شورای شهر آماده مشارکت در صدور مجوزهای لازم برای بازسازی این بازار است.
به گزارش ساقی آذربایجان ،علیرضا غریبی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار حاج یوسف اردبیل اظهار کرد: ساختمان این بازار چوبی بوده و استحکام لازم را ندارد.
وی بر لزوم توجه افکار عمومی، رسانه‌ها و مسئولان ذیربط نسبت به وضعیت این بازار و مجتمع‌های مشابه در اردبیل تاکید کرد و گفت: شورای شهر برای بازسازی و مشارکت در صدور پروانه بازار حاج یوسف اردبیل آمادگی دارد.
عضو شورای شهر اردبیل ادامه داد: پیشگیری از وقوع حادثه در بازار حاج یوسف اردبیل نیاز به عزم عمومی و نقش‌آفرینی متولیان امر ، دستگاه اجرایی ذیربط و مالک خصوصی دارد و نباید در این زمینه کوتاهی شود. وی بر لزوم توقف بهره برداری از ساختمان هایی که پایان کار ندارند ، تاکید کرد و ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید بر کیفیت و نحوه اجرای پروژه‌های در حال ساخت و ساز نظارت جدی داشته باشد.
غریبی با تاکید بر لزوم داشتن پایان کار از سوی مجتمع‌های تجاری خواستار بازنگری در رویه موجود شد. مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.
بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن به عصر صفوی بازمی‌گردد ، بازار حاجی یوسف اردبیل در مجموعه بازار اردبیل قرار دارد.

 

About Author