برگزاری مسابقات رالی از تبریز تا ارزروم/ استانبول قاپیسی-تبریز قاپیسی

*وحید خدادادی/ ساقی آذربایجان

امیرخیزی رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان آذربایجان شرقی در رابطه با این هیات و فعالیت های آن گفت: این مجموعه به عنوان هیات ورزشی که زیر نظر سازمان ورزش و جوانان استان و فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی فعالیت می کند، عمده ترین رسالت اش افزایش شور و نشاط اجتماعی است. قطعا شما هم با بنده موافقید که شرط اصلی داشتن یک جامعه پویا داشتن نشاط اجتماعی در اقشار جوان جامعه است. از این رو فلسفه وجودی این هیات در واقع پاسخ دادن به این مهم در یک قالب قانونی است.
زندگی بشر امروز خواهی نخواهی با وسائط نقلیه درگیر است و همه ما امروز به نوعی با آن سروکار داریم، برای نمونه در کشور ما امروز بیش از ۵۰ میلیون دستگاه وسائط نقلیه وجود دارد که رقم قابل ملاحظه ای است. برای استفاده بهینه از این داشته نهادهایی نظیر پلیس راهور در نظر گرفته شده که البته برای پاسخ دادن به همه نیازهای این بخش کافی نیست و از سویی محدودیت های قانونی نظیر شرایط سنی در سطح جامعه برای استفاده از آن ها وجود دارد.
رانندگی با موتور و اتومبیل در سطح جامعه نیازمند در نظر گرفتن برخی محدودیت ها نظیر شرایط سنی و بحث کنترل سرعت است و شما حساب کنید که آیا امکان رانندگی با سرعت بالا و یا انجام حرکات نمایشی و یا حرفه ای و هیجانی در خیابان های شهر و حتی کنارگذرها وجود دارد؟ امکان اینکه از سنین خیلی کم بخواهیم رانندگی کنیم وجود دارد؟

اینجاست که پای هیات موتورسواری و اتومبیلرانی به میان می آید.
البته باید این را نیز خاطر نشان کنم که فعالیت های این هیات به چندین بخش تقسیم مشود که از جمله آموزش های مختلف موتور سواری حرفه ای و اتومبیلرانی حرفه ای در رشته های متنوع در سطوح مختلف برای سنین مختلف، برگزاری مسابقات گوناگون در رشته های پرهیجان و جذاب، برگزاری همایش ها و کارهای فرهنگی، ایجاد شرایط و فضاهای مناسب برای اتومبیلرانی و موتور سواری، که نهایتا منجر به افزایش شور و نشاط جامعه و جوانان و تخلیه هیجانات و قرار گرفتن علایق و خواست جوانان پرشور در مسیری امن و صحیح که بدور از آسیب ها و معضلاتی است که در صورت نبود این هیات می تواند بوجود آید.

از طرفی آیا کسی که موفق به اخذ گواهینامه رانندگی شده یک راننده تمام عیار است؟
آیا شرایط کافی و لازم را برای رانندگی در شرایط مختلف و گاها سخت و لحظه های تصمیمات آنی را دارد؟
آموزش های مختلف و متنوعی در این رابطه وجود دارد و هنوز برای رانندگی به تخصص و مهارت های بیشتری نیاز است. و این آموزشها اگر نهادینه و بصورت گسترده در بین جامعه رانندگان رواج یابد و بتوانیم اهمیت موضوع را به جامعه انتقال دهیم و همه سعی نمایند دوره هایی در این کلاسهای آموزشی شرکت کننده مطمعنا امروزه که متاسفانه آمار تصادفات و مرگ و میر و قطع عضو در کشور بسیار نگران کننده هست و حتی در شهر تبریز روزانه بیش از ۵۰ تصادف ثبت شده در سطح شهر داریم و سالانه ۲۰ هزار فوتی در جاده های کشور داریم. در کنار تلاش ها و سفت و سخت گرفتن قوانین در این حوزه نیازمند آموزش های جدی تری هستیم که این وظیفه مهم بر عهده هیات موتورسواری و اتومبیلرانی است و می توانیم به عنوان مکمل پلیس راهور در کاهش این آمار نقش بسزایی ایفا کنیم. علی رغم عقب ماندگی های ما به جهت زیرساخت های جاده ای به این نکته همه کارشناسان اذعان دارند که خطای انسانی بیشترین نقش را در تصادفات شهری و جاده ای در جهان دارد. یک راننده حرفه ای می تواند واکنش بهتری نسبت به شرایط موجود در مواقع بحرانی داشته باشد و همه این ها نشان از اهمیت آموزش و اصل حرفه ای گری دارد. در این ضمینه نیز کارهایی شروع شده و طبق توافقی که با پلیس راهور و فدراسیون صورت گرفته از هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خواسته شده تا قهرمانان خود را به عنوان سفیران سلامت در جاده ها معرفی کنند.
وی در رابطه با قدمت هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان نیز گفت: فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور از اوایل دهه ۶۰ شروع به فعالیت کرده و هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان نیز از سال ۹۰ فعالیت رسمی و جدی خود را آغاز کرده است.
در رابطه با جایگاه این هیات در بین استان های دیگر هم باید بگویم که عمدتا در رتبه های سوم و چهارم در نوسان هستیم اما ناگفته نماند که برخی اتفاقاتی که در این حوزه در استان ما افتاده در سطح کشور بی بدیل است. جزو معدود هیات هایی هستیم که عمده کمیته های ما فعال هستند و پیست های مختلفی هم در تبریز و شهرستان ها برای فعالیت های این مجموعه در نظر گرفته ایم و برای دریافت زمین و ساخت پیستها در سطح استان در تلاش هستیم ولی به این داشته ها اکتفا نکرده ایم و در حال رایزنی یا فدراسیون و مسوولان استانی هستیم تا در رابطه با پیست و سایر امورات هیات شرایطی را مهیا کنیم که در خور نام آذربایجان یک پیست استاندار در تبریز باشد.
امیر خیزی ادامه داد: در رابطه با امکانات این مجموعه نیز باید عرض کنم زمانی که مجموعه را تحویل گرفتم از نظر امکانات هیچ چیزی نداشتیم که در این سال ها با تلاش های زیاد توانسته ایم بخشی از امکانات از جمله تجهیز محل هیات و برخی لوازم مورد نیاز را به مجموعه اضافه کنیم و اداره ورزش و جوانان هم مجموعه یادگار امام را در اختیار ما گذاشت تا از امکانات آن برای ایجاد پیست هایی برای رشته های مختلف استفاده کنیم اما این مقدار بهیج وجه کافی نیست .

لذا در تلاشیم تا یک دهکده موتورسواری و اتومبیلرانی در شان آذربایجان ایجاد کنیم و زمین این دهکده هم تقریبا برای انجام این مهم در جوار مجموعه ورزشی یادگار امام آماده است. که البته بخشی از این زمین معارض دارد برای حل مشکل آن نیازمند کمک مسئولان استانی هستیم و پیگیر موضوع هستیم و چندین زمین جدید نیز شناسایی نموده که پیگیر هستیم تا نهایتا بتوانیم به نتیجه و خواسته مان برسیم.
البته نگاه سنگین و غیر متعارف جامعه و مسئولان به این رشته ورزشی در این یکی دو سال اخیر تغییرات جدی داشته و از این بابت خوشحالیم چون بستری برای توسعه این رشته فراهم خواهد کرد. نتایج فرهنگی اقدامات این هیات مسئولان را در آینده بیشتر از این برای توجه به این رشته ورزشی مجاب خواهد کرد.
همچنین رعایت محذوریت های فرهنگی و دینی باعث شده تا برای بانوان هم در این رشته ورزشی و کمیته های مختلف آن شرایط فعالیت مهیا باشد و مسوولان عزیز هم در این رابطه با ما همراه هستند. وی در پایان ضمن اعلام تلاش ها برای توسعه برون مرزی فعالیت های هیات گفت: برای توسعه برون مرزی این رشته معطوف به ظرفیت های داخلی نبوده ایم و قرار است مسابقات رالی با مشارکت ترکیه بین تبریز تا ارزروم (استانبول قاپیسی-تبریز قاپیسی) برگزار کنیم و برای اولین بار در ایران و در شهر اولین ها مسابقات فرمولا در سطح شهر و همچنین مسابقه موتوراندرو در کوهستان عینالی به احتمال زیاد در سطح بین المللی و مسابقه اتومبیلرانی قهرمانی کشوری سافاری چاریماق در برنامه های خود داریم.

About Author