بزودی انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی گفت: یک ماه آینده انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق تونل عظیم کانی سیب آغاز می شود.
محمدصادق معتمدیان در بازدید از دریاچه ارومیه و روند اجرای طرح‌های احیا افزود: این طرح قرار بود تا پایان دولت قبل به اتمام برسد که برخی موانع و مشکلات فیزیکی از جمله آبرفتی بودن مسیر و سختی کار طرح انتقال آب را به تأخیر انداخت و هم اکنون تنها ۷۰ متر تا افتتاح کامل باقی است. پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه است که در سال‌های اخیر در استان اجرا شده است، ادامه داد: با تکمیل طرح‌های در دست اجرا سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از جنوب استان، ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تمامی تصفیه خانه‌های استان‌های همجوار و ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق سد کانی سیب وارد پیکره دریاچه ارومیه شود.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به بهره برداری از سد کانی سیب و آبگیری این سد از اواخر سال ۱۳۹۲، گفت: ظرفیت آبگیری این سد ۲۲۰ میلیون متر مکعب است که خوشبختانه تا کنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت این سد آبگیری شده است.
وی افزود: با تلاش‌های انجام شده احداث ۳۶ کیلومتر تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت حوزه آبریز دریاچه ارومیه در مراحل انتهایی است و تنها ۷۰ متر از این تونل باقی مانده است که امیدواریم تا دو هفته آینده این طرح آماده بهره برداری قرار گیرد. معتمدیان اجرای طرح انتقال آب از سد کانی سیب به حوضه آبریز دریاچه ارومیه را یکی از اثر گذارترین پروژه‌ها در احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و اظهار کرد: با بهره براری کامل از این پروژه تمامی مردم منطقه از عوائد این طرح بزرگ بهرمند خواهند شد.

About Author