راه جهانی مراغه و بناب از کندوان می گذرد

احداث باغ‌راه شمال مراغه سالهاست که به عنوان یک مطالبه برای توسعه صنعت توریسم این شهرستان بین مردم و برخی از مسئولان محلی مطرح می‌شود، اما این روزها بار دیگر امیدواری نسبت به پیگیری و تحقق آن افزایش یافته است.
داستان از این قرار است که طی دهه‌های اخیر، تورهای خارجی بالای ۱۲ روزه در مسیر عبور از تبریز تا تخت‌سلیمان تکاب، در مراغه اقامت چندساعته داشتند که در عمل این اقامت چندساعته سودی برای مراغه ندارد، زیرا سازمان جهانی جهانگردی، توریست را کسی می‌داند که بیش از ۲۴ ساعت به قصدی غیر از کار در خارج از موطن خود به سر برد.
نکته قابل تامل اینکه چندین دهه قبل مراغه جزو مقاصد سفرهای گردشگران خارجی بوده و آنان در این شهرستان نیز اقامت داشته‌اند اما به تدریج که برنامه تورهای خارجی دچار تغییر شده، مراغه از این مقاصد جا مانده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه ضمن اشاره به اهمیت احداث باغ‌راه شمال در توسعه صنعت توریسم این شهرستان، معتقد است که باید مسیر دسترسی تورهای خارجی به مراغه کوتاه و جذاب شود و در صورتی که این مطالبه به حق به گوش مسئولان امر برسد، امکان تحقق آن وجود دارد.
به گفته «یعقوب طالبی» در صورتی که مراغه از طریق باغ‌راه شمال به روستای تاریخی و دیدنی کندوان وصل شود، می‌تواند اقامت حداقل یک‌ شبه گردشگران خارجی را به خودش اختصاص دهد.
وی تاکید می‌کند: «کندوان» نیز به عنوان یک زیرساخت کم‌نظیر گردشگری آذربایجان‌شرقی در بن‌بست قرار دارد و گردشگران خارجی پس از بازدید از آن مجبور می‌شوند برای اقامت به تبریز بازگردند؛ بر همین اساس احداث این باغ‌راه و میزبانی از گردشگران خارجی در مراغه برای توریست‌های استان نیز جذاب خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه این باغ‌راه تاریخی تنها به ۲۷ کیلومتر احداث مسیر نیاز دارد، بیان می‌کند: احداث آن سالها قبل به عنوان پروژه و فعالیت اول در سند تدبیر و توسعه شهرستان گنجانده شد اما موضوع فراتر از اختیارات مسئولان شهرستانی است.
به گفته وی اهمیت این موضوع در پیشرفت صنعت توریسم شهرستان باید از سوی رسانه‌ها و نخبگان در افکار عمومی تبیین شود و مسئولان استانی و همچنین نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تحقق آن را پیگیری کند تا تحولی در صنعت توریسم شهرستان اتفاق بیافتد.

وی اضافه کرد: مسیر باغ‌راه شمال مراغه به دلیل طبیعت زیبای روستای «یایشهری» می‌تواند گردشگران خارجی را از طریق یک مسیر بکر و زیبا به مراغه هدایت کند.
راه رسمی مراغه به تبریز نیز قابلیت احیا دارد

مدرس دانشگاه در حوزه‌های معماری و حفاظت و مرمت آثار باستانی نیز می‌گوید: علاوه بر باغ‌راه شمال مراغه، یک مسیر دیگر سنددار نیز مراغه را از طریق شیشوان به ایلخچی و سپس به تبریز وصل می‌کند که در اکثر سفرنامه‌ها نیز به آن اشاره شده و قابل احیاست.
«بابک نیلوفری» با بیان اینکه مسیر فعلی مراغه – تبریز که از شهرستان بناب می‌گذرد بعدها ایجاد شده، اظهار داشت: اسناد ثبتی مربوط به این مسیر که ابتدای آن در باغ موسوم به «چهل توت» مراغه قرار دارد نیز موجود است.
به گفته وی اگرچه تسهیل دسترسی گردشگران خارجی به مراغه در توسعه صنعت توریسم شهرستان موثر خواهد بود اما می‌توان از طریق مذاکره و معرفی ظرفیت‌های مراغه در عرصه بین‌المللی نیز مراغه را به مقصد تورهای ۱۲ روزه خارجی اضافه کرد.
وی طی سال ۱۳۹۹ نامه‌ای در خصوص احیای راه رسمی مراغه – تبریز به «محمد اسلامی»، وزیر وقت راه و شهرسازی نوشته و این موضوع را مورد تاکید قرار داده بود که قبل از احداث راه آسفالته کنونی مراغه به تبریز، کلیه سیاحان، بازرگانان و ساکنان منطقه از مسیری که از شیشوان به آذرشهر و از آنجا به اسکو و تبریز می‌رسد، به مرکز استان آمد و شد داشتند.
وی با بیان اینکه بسیاری از اتفاق‌های تاریخی همچون وقایع مشروطه، قشون‌کشی جنگ جهانی دوم و حتی نقل و انتقال سریع رزمندگان دوران دفاع مقدس از این محور مواصلاتی با مسافت بسیار کوتاه انجام شده بود، بیان کرد: این مسیر تاریخی به راه روسیه (روس پولی) شهرت داشت و به دلیل وجود پادگان و فرودگاه نظامی ارتش در جاده آسفالته فعلی، به تدریج از رونق افتاده است.
وی در نامه‌اش به وزیر وقت راه و شهرسازی نیز نوشته بود که این راه روزگاری با ۳۵ متر عرض قانونی و با دارا بودن پل‌های تاریخی زیبا و پر تعداد، ارتباطات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به هم پیوسته‌ای بین شهرهای اطراف فراهم می‌کرد و بر همین اساس حفظ حریم آن ضروری است.
مطالعه مسیر دیگری از بناب به کندوان

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: مسیری تاریخی وجود دارد که بناب را به کندوان وصل می‌کند و اکنون در دست مطالعه است تا در صورت تصویب و تامین اعتبار، اجرایی شود.
حجت‌الاسلام رضا باقری بنابی با بیان اینکه این مسیر مراغه را هم به کندوان وصل خواهد کرد، اظهار داشت: رسانه‌ها و نخبگان جنوب استان باید مطالبه‌گر باشند و با هم‌افزایی و یکپارچگی در مسیر پیشرفت منطقه گام بردارند.
باغ‌راه شمال مراغه جزو برنامه‌های در دست پیگیری است

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باغ‌راه شمال مراغه جزو برنامه‌های در دست پیگیری وی است، اظهار داشت: بخشی از این باغ‌راه از مناطق حفاظت شده و بخش دیگری از منابع طبیعی می‌گذرد و احداث آن به اخذ موافقت مسئولان امر نیاز دارد.
علی علیزاده با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی باید نسبت به ضرورت اجرای این طرح توجیه شود، اضافه کرد: پیگیری‌ها و برگزاری حداقل ۱۱ جلسه در دولت قبلی به نتیجه نرسید و بار دیگر این موضوع در دولت سیزدهم باید مطرح و پیگیری شود.
وی با بیان اینکه یک گروه از کارشناسان احداث این باغ‌راه را مطاله کرده بودند، بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا مسئولان امر، یک بار این مسیر را از مراغه تا کندوان طی کنند و با مزیت‌های اجرای آن از نزدیک آشنا شوند.
به گزارش ایرنا در شرایط غیرکرونا سالانه نزدیک به سه هزار گردشگر خارجی از تخت سیلمان تکاب بازدید می‌کنند و همین تعداد را می‌توان با پیگیری و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم به اقامت یک شبه در مراغه هدایت کرد. ضمن توجه به اینکه مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود و ثبت ملی ۳۰۰ اثر تاریخی آن، این شهرستان را به بهشت گمشده گردشگران فرهنگی تبدیل کرده است.

About Author